czwartek, 14 czerwca 2018

Milenialsom nie chce się studiować, a tym bardziej strajkować



Pokolenie milenialsów nie przejmuje się reformą szkolnictwa wyższego, bo czegokolwiek nie wymyśliłby którykolwiek z ministrów, ono i tak nie ma zamiaru studiować wybranego przez siebie kierunku. Obawiam się, że nie wiedzą nie tylko, kto jest obecnie ministrem nauki i szkolnictwa wyższego, ale także kto jest ich rektorem, dziekanem czy wykładowcą.

W tym kontekście, kiedy Jarosław Gowin komentuje obecne strajki w niektórych uczelniach (UW, UŁ, AGH, UO, UG, UAM, UJ) jako happening, to zapewne też ma taki obraz młodzieży, której specjalnie na niczym nie zależy. Nie bierze jednak pod uwagę tego, że mimo wszystko większości uczonych dobro nauki, rozwoju własnej dyscypliny i dziedziny wiedzy leży na sercu jako wartość autoteliczna. Może zatem odebrać ten komentarz jako przejaw arogancji resortowej władzy, której trudno jest pogodzić się z faktem narastającej fali słusznego niezadowolenia z projektu Ustawy 2.0.

Minister J. Gowin nie raczy dostrzec, że reform nie można przeprowadzać w oparciu o uzgodniony z rektorami rozdział środków finansowych przy równoczesnym lekceważeniu krytycznych uwag. Co z tego, że były konsultacje, kongresy, debaty, skoro opinie negatywne zostały pominięte przez doradców ministra, bo on sam chyba nie miał czasu na zapoznanie się z nimi.


Jak można twierdzić, że ustawa musi być przyjęta przez Sejm i Senat, bo za ministrem stoi reprezentacja jakiejś większości, której coraz większa część wcale sobie tego nie życzy? Przedstawiciele różnych gremiów, jak najbardziej szacownych - naukowych, studenckich i przedstawicielskich - zostali pozyskani nie tylko politycznymi środkami do oficjalnego poparcia procedowanego dzisiaj w Sejmie projektu ustawy 2.0. Nie podoba mi się nazwa "Konstytucja dla Nauki", gdyż jest zawłaszczaniem nazwy najwyższego w państwie aktu prawa, który został naruszony przez władzę ustawodawczą i wykonawczą. Profesor Michał Głowiński nazwałby takie przechwytywanie pojęć mianem nowomowy.

Dopiero presja nielicznych wprawdzie środowisk i medialne wsparcie ich postulatów sprawiły, że wreszcie zaczęto przyglądać się w ministerstwie zasadności krytycznych opinii. Można? Można. Tylko trzeba chcieć. Krytycy reformy łapią wiatr w żagiel, bo skoro
minister ogłosił tydzień temu, że uwzględnił większość postulatów protestujących, czemu dał wyraz w swoim odniesieniu do nich na stronie resortu, a we wtorek dorzucił jeszcze rzekomo 50 poprawek, to znaczy, że strajki mają sens.

Kto jednak widział te 200 poprawek (najpierw 150 a teraz 50)? Czego one dotyczą i jaką mają treść oraz formę? Trzeba czekać do końca tygodnia, w czasie którego politycy mają rozstrzygnąć, czy są ZA czy może PRZECIW tej reformie. Z każdym dniem przybywa strajkujących i popierających Akademicki Komitet Protestacyjny, ale czy wszyscy wiedzą, jaki jest stan faktyczny roszczeń i zmian?

Nie dostrzegam wśród wciąż formułowanych postulatów konieczności natychmiastowej korekty budżetu i radykalnego dofinansowania szkolnictwa wyższego z realną możliwością egzekwowania przez władze uczelni efektywności pracy naukowo-badawczej. Tymczasem w ramach KRASP reformę poprali też tacy rektorzy, którym dotychczas było obojętne to, jaki jest poziom i efektywność pracy naukowej nauczycieli akademickich w kierowanych przez nich uczelniach. Może czas zdjąć maski i uderzyć się we własne piersi?


5 komentarzy:

  1. Jeszcze nie wszyscy studenci są uwikłami w aparat władzy czy restrykcyjną podległość i dają znać, na jakich chwiejnych kołach chce pojechać reforma nauki i szkolnictwa wyższego. A argument o braku wzrostu nakładów na tę dziedzinę życia i działalności społecznej jest druzgoczący rachityczny wózek "reformy". Nigdzie na nim nie dojedziemy. A już na pewno nie do czołówki światowego peletonu nauki. Czyje to są mrzonki? Czy tylko ministra, czy też niektórych polskich jajogłowych? A może pomysł zrodził się gdzie indziej? Czy aby nie mamy ze skąpej państwowej i prywatnej kiesy dofinansowywać obce inicjatywy naukowo-dochodowe w postaci prywatnych wydawnictw, rankingów i całego tego skupionego wokół zyskownego przy odpowiednim lobbowaniu "przemysłu naukowego"?

    OdpowiedzUsuń
  2. Coś drgnęło:
    https://oko.press/gowin-ustepuje-pod-naciskiem-protestow-na-uczelniach-beda-zmiany-w-ustawie-2-0/

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta reforma ma jasny cel. Wypchnąć poza obszar szkolnictwa publicznego jak największą część społeczności akademickiej. Wtedy za te same pieniądze i przy bardziej restrykcyjnych warunkach pozostała część ma "robić naukę". Reszta niech sobie radzi w szkolnictwie prywatnym. W ten sposób państwo sięgnie do kieszeni tych słabszych studentów i za pomocą odpowiednich instrumentów podatkowych jeszcze zgarnie sporą kasę. Nie trzeba kombinować z przepisami o bezpłatnej nauce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ale, tak uczciwie i z ręką na sercu: czy w 1981 sami nie traktowaliśmy strajku studenckiego jako rodzaju fajnego happeningu, w którym trafiła nam się okazja uczestniczyć i nie rozumieliśmy ani zagrożenia ani celu akcji innego niż, żeby pokazać komunie wyciągnięty środkowy palec?

    OdpowiedzUsuń
  5. Czas pokazać palec komuś innemu.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli masz zamiar kogoś obrazić, to zrezygnuj z komentowania.