środa, 21 marca 2012

Specjalności pedagogiki w szkolnictwie wyższym


Była już zdemistyfikowana kreatywna księgowość jako szczególny rodzaj fałszowania dokumentacji, by można było latami oszukiwać czynniki nadzoru i kontroli. Kiedyś jednak nastąpił dzień prawdy. Ktoś powiedział - "Sprawdzam" i okazało się, że król jest nagi. Tego typu "twórczość" głęboko wpisuje się w oferty kształcenia we wszystkich typach szkół wyższych - tych prywatnych i publicznych, a szczególnie na pedagogice. Pedagogika twórczości znalazła swoją przestrzeń aplikacyjną, chociaż miała służyć wspieraniu rozwoju dzieci i młodzieży. Zapewne temu sprzyja, ale jak trafią w czasie targów edukacyjnych czy w internecie na propozycje studiowania na pedagogice, to muszą uruchomić nabyte umiejętności, by rozpoznać grę dorosłych "fałszywymi kartami" (to określenie Janusza Korczaka).

W całym kraju obowiązuje przyjmowanie na kierunek studiów, a nie na jego specjalności. Do niedawna mieliśmy w przypadku pedagogiki dwa takie kierunki: PEDAGOGIKĘ i PEDAGOGIKĘ SPECJALNĄ, ale ta ostatnia nie zaistniała juz jako odrębny kierunek w ramach standardów kształcenia (w wyniku wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacyjnych), niejako znikając z powyższej struktury i wpisując się w obszar szeroko pojmowanej pedagogiki. Kształcimy zatem na pedagogice i z taką ofertą powinniśmy wychodzić do kandydatów na te studia.

Każda szkoła czy uczelnia chce jednak pokazać, że pedagogika w jej ofercie jest wyjątkowa, niezwykła, szczególna. Jak zatem chwalić swój ogonek, kiedy trąci myszką? Najlepiej uzyskać ten efekt pokazując, że ma on różne odcienie, struktury, że jest INNY od pozostałych oferentów. Nikt nie chce już być takim samym czy tym samym, bo wówczas musiałby przyciągac kandydatów tym, co w istocie jest najważniejsze, a mianowicie jakością procesu. Tymczasem, jak przejrzałem oferty kształcenia pedagogicznego różnych podmiotów w czasie targów edukacyjnych, doszedłem do wniosku, że walka o klienta nadal trwa na poziomie tzw. "pijaru", reklam, kosmetologii akademickiej, która ma zakryć
- bladość programową,
- zmarszczki księgowości;
- kurzajki wydawnicze;
- niedoskonałość cery w planach zajęć;
- brud pod paznokciem umów;
- rozszerzone naczynia krwionośne obciążeń dydaktycznych;
- żylaki drugoetatowe;
- rumień naczyniowy administracji;
- trądzik różowaty organów szkoły;
- złuszczenie naskórka adiunktów bez habilitacji;
- napięcia skóry pełniących funkcje;
- niedotlenienie komórkowe doktorantów lub asystentów;
- opadające pośladki publikacji naukowych;
- fałdy skórno-tłuszczowe w organizacji zajęć;
- nagniotki dydaktyczne.

Specjalności (ścieżki, moduły, wąskie specjalizacje) na pedagogice, których twórcom należy się nagroda roku "pedagoga kosmetologii stosowanej", przedstawiają się następująco (oczekuję na dalsze zgłoszenia):

- pedagogika komunikacji wizualnej;
- pedagogika babysitter, au pair, mother's help
- pedagogika terapii pedagogicznej z couchingiem;
- pedagogika dorosłych i broker edukacyjny;
- pedagogika antropologii kulturowej w edukacji;
- pedagogika dorosłych z coachingiem kariery;
- pedagogika edukacji dla rynku;
- pedagogika aktywizacji i rozwoju wspólnot lokalnych;
- pedagogika kapitału ludzkiego w edukacji;
- pedagogika masażu w edukacji;
- pedagogika medialna z edytorstwem i projektowaniem graficznym;
- pedagogika agroturystyki, rekreacji i kultury fizycznej;
- pedagogika logistyki i transportu oświatowego;
- pedagogika wczesnoszkolna z edukacją biblioteczną;
- pedagogika wychowania przedszkolnego z dramą;
- pedagogika szkolna z przedsiębiorczością;
- pedagogika edukacji osób niedostosowanych społecznie z projektowaniem komputerowym;
- pedagogika kształcenia zdalnego i glottodydaktyki;
- pedagogika edukacji zdrowotnej z kosmetologią.
- pedagogika hospicyjna;
- pedagogika dorosłych i marketingu społecznego.

Zawsze mówiłem, że pedagogika jest najbardziej pojemną i wszechstronną dyscypliną kształcenia w szkolnictwie wyższym. Przed nami są jeszcze takie możliwości uruchomienia specjalności w ramach tych studiów, jak:

- pedagogika z mechatroniką;
- pedagogika z biotechnologią i genetyką;
- pedagogika gospodarki przestrzennej;
- pedagogika zarządzania i inżynierii produkcji;
- pedagogika techniki rolnicznej i leśnej z ekoedukacją;
- pedagogikaa automatyki i robotyki;
- pedagogika architektury krajobrazu;
- pedagogika pierwszej pomocy z fonoaudiologią;
- pedagogika zdrowia z dietetyką;
- pedagogika bezpieczeńnstwa i ratownictwa medycznego;
- pedagogika elektroradiologii;
- pedagogika farmacji i terapii uzależznień;
- pedagogika lekarsko-dentystyczna i profilaktyki zdrowotnej;
- pedagogika fizjoterapii i położnictwa;
- pedagogika gerontologii społecznej i tanatopedagogiki;
- pedagogika zdrowia publicznego i pieczy zastępczej.

Spieszcie się z kolejnymi ofertami kształcenia. Może nasza młodzież chwyci tę przynętę?

6 komentarzy:

  1. Pedagogika przedszkolna z dramą!!! ale to mnie rozśmieszyło!!! Już widzę panie pedagożki przebrane za czarownice i uprawiające tę dramę strasząc dzieciaki:-)))
    Panie profesorze a chyba zapomniał Pan dodać pedagogiki dla farmaceutów bo jest takowa w pewnej szkole:-)
    Czy jest jeszcze taka specjalność jak pedagogika pedagogiki? A może pedagogika kosmosu i wiedzy tajemnej? Padagogika- za moment stanie się kursem dla kretynów... a szkoda. Rozmywa się ta nauka, na dziwne twory... Oczekuję zatem, że rynek odpowie na te specjalności setkami miejsc pracy dla nibypedagogów.:-))) hehe

    OdpowiedzUsuń
  2. Absurdalne. Powinien być zakaz wprowadzania takich absurdów, ale niektórzy pewnie usilnie dążą do utrzymania tego stanu, gdyż na pedagogice z kosmetologią zarobi i pedagog, kosmetolog, chemik, może fizyk i biolog.

    Trzeba postawić sprawę jasno, że pedagogik tak wiele nie ma, co najwyżej pedagogika wczesnoszkolna, przedszkolna, pedagogika społeczna, opiekuńczo-wychowawcza, szkolna, specjalna (w skład której wchodzi trochę pomniejszych specjalności, w tym resocjalizacja). Można dodać jeszcze andragogikę lub liczyć osobno.

    Ci spece od radosnej twórczości stworzyli nawet pedagogikę terapii pedagogicznej z couchingiem, czyli pedagogikę terapii pedagogicznej z kanapowaniem lub leżankowaniem (od couch - kanapa, leżanka), co zapewne będzie miało miejsce na wykładach i ćwiczeniach. Tak to jest jak nie wie się jak powinno się napisać "kołczing" (coaching)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja tam na tych targach nie widziałem jeszcze tylko Magdy Gessler z jej Pedagogiką kuchni i gastronomii. A szkoda... może by jakaś degustacja była?

    OdpowiedzUsuń
  4. Psychopedagogika z detektywistyką w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa.
    Animator czasu wolnego osób starszych w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Łodzi. Przykładowe przedmioty związane z zawodem czasami nazywają się jak rozdział w książce np. Instytucje wsparcia człowieka dorosłego czy Umiejętność organizowania zajęć w czasie wolnym. Takie kwestie są poruszane na pedagogice jak i na pracy socjalnej. Nie wydaje mi się, że trzeba posiadać tytuł animatora by móc organizować czas komukolwiek.

    OdpowiedzUsuń
  5. ale za to jak omamia naiwnych kandydatów na studia, a poza tym obiecuje im, że będzie lekko, łatwo i przyjemnie... jak to w takich psuedoszkółkach bywa.

    Tadeusz

    OdpowiedzUsuń
  6. Pedagogika aktywizacji i rozwoju wspólnot lokalnych - Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach, kierunek został utworzony w ramach projektu ”Kuźnia Liderów Szkoła Mentorów” współfinansowanego z EFS. Studia kierowane są do osób aktywnych i nieaktywnych zawodowo. W pierwszej kolejności będą przyjmowane osoby niepełnosprawne oraz osoby pochodzące z miejscowości poniżej 25 tysięcy mieszkańców. Absolwenci uzyskają tytuł magistra pedagogiki.
    hehh i w łatwy, szybki sposób można uzyskać tytuł magistra bez posiadania studiów licencjackich i w dodatku z UNII i za darmo. Żyć nie umierać:D

    OdpowiedzUsuń