03 września 2024

O cennej inicjatywie pedagoga specjalnego z UKW w Bydgoszczy



Dr Maciej Jabłoński z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy podjął kilka miesięcy temu inicjatywę społeczno-polityczną, która dotyczyła upamiętnienia przez Sejm III RP naszych najsłabszych współobywateli wymordowanych w czasie II wojny światowej. Były nimi osoby o zaburzeniach psychicznych. Zagłada objęła ok. 20 tys. osób, obejmując m.in. jako pierwszych już w dn. 22 września 1939 roku pensjonariuszy Krajowego Zakładu  Psychiatrycznego w Kocborowie na Pomorzu.  Wraz z nimi zginęli ich lekarze-psychiatrzy. 

 

Jak mnie poinformował adiunkt UKW, wniosek w sprawie ustanowienia przez Sejm RP  "Dnia Pamięci Ofiar Zagłady osób z zaburzeniami psychicznymi na terenach okupowanej Polski  podczas II wojny światowej" jest już złożony na ręce Marszałka Sejmu. 

 

Osobiście bardzo się cieszę, że jedna z tak ważnych społecznie i historycznie inicjatyw pedagoga zostanie (miejmy nadzieję) zatwierdzona przez Sejm RP przyjęciem odpowiedniej uchwały. Podziękowania należą się nie tylko naszemu koledze-pedagogowi z UKW w Bydgoszczy, ale także posłowi Piotrowi Adamowiczowi z Koalicji Obywatelskiej, który reprezentuje wnioskodawców w pracach nad procedowaniem n/w projektu uchwały w Parlamencie.   



02 września 2024

Wspomnienie badacza polityki oświatowej i procesów kształcenia - zm. Profesora Kazimierza Zbigniewa Kwiecińskiego

 

Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2024/2025 zacznie się faza dwustronnie ortodoksyjnych komentarzy, publicystycznych "mędrków" i przedstawicieli władz ustawodawczych (rządzących i będących w opozycji), bo edukacja jest doskonałym polem do prowadzenia rozgrywek politycznych, administracyjnych i publicystycznych. EDUKACJA w III Rzeczpospolitej nie jest sferą publiczną tylko zawłaszczaną od 1993 roku przez kolejne formacje władzy i opozycji wobec niej. 

W jakiejś mierze symboliczne dla polskiej oświaty i nauk pedagogicznych, choć przecież absolutnie niespodziewane, nieprzewidywalne, będzie ostatnie pożegnanie profesora Kazimierza Zbigniewa Kwiecińskiego w dniu dzisiejszym - 2 września 2024 roku - nauczyciela, pedagoga, uczonego, który całym swoim życiem zawodowym, akademickim i organizacyjnym podejmował działania na rzecz zmiany społeczno-politycznej w szkolnictwie oraz w środowisku pedagogiki uniwersyteckiej. 

Żył i tworzył w dwóch ustrojach politycznych wspominając po latach powód wejścia na ścieżkę akademickiej kariery, a był on o tyle szczególny, a zarazem jakże aktualny także dla kolejnych generacji uczęszczających do szkół publicznych, że niósł z sobą ciężar, z którym trudno było się rozstać. Była nim doświadczana w szkołach przez uczniów przemoc fizyczna i psychiczna!  

 Po kilkudziesięciu latach Profesor wyznał swoją traumę, która świadomie dla niego, a nie rozpoznawana przez innych, stanowiła fundamentalny impuls do walki z przemocą strukturalną i symboliczną w szkołach państwowych, a od 1993 roku quasi publicznych. On sam był jej ofiarą jako uczeń i nauczyciel, toteż opuścił szkołę, by znaleźć inny sposób na zaistnienie w niej koniecznych zmian.  

Każdy, kto czytał lub będzie czytać książki tego autora dostrzeże, że niektórzy wydawcy przypisywali Kwiecińskiemu tożsamość socjologa, podczas gdy był pedagogiem stosującym m.in. socjologiczne podejście w swoich badaniach empirycznych i studiach teoretycznych. Często wprowadzał w podtytule do niektórych rozpraw określenie "studia i szkice socjopedagogiczne". Nie musiał prostować przypisywanej mu afiliacji do socjologii. Wielokrotnie mówił o tym, jak często wstydził się za niektóre z pseudonaukowych rozpraw z pedagogiki, o których autorach musiał wypowiadać się w różnych gremiach i formach. 

Bliska współpraca z toruńskimi socjologami sprawiła, że był mistrzem badań hybrydowych, interdyscyplinarnych, co było wówczas rzadkością. Socjolodzy edukacji spoza UMK (np. Robert B. Woźniak, Zygmunt Bauman) nawiązywali do rozpraw Z. Kwiecińskiego, uwzględniając je w swoich studiach z socjologii edukacji. Kierowanie przez Profesora od 1974 roku w UMK w Toruniu Zakładem Socjologii sprawiło, że mógł z pozycji socjologicznej i z socjologami prowadzić badania "ukrytej" przemocy w szkolnictwie wiejskim oraz uwarunkowań stratyfikacji społecznej, zmian kulturowych i pokoleniowych.       

Czas PRL zapisał się w biografii młodego badacza decyzjami, dzięki którym mógł uzyskać jakiś poziom wpływu na konieczną zmianę w środowisku oświatowym i akademickim. W 1966 roku podjął decyzję o aktywnej działalności w uczelnianej egzekutywie PZPR w Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, pełniąc funkcję I sekretarza Komitetu Uczelnianego PZPR. Członkiem Egzekutywy PZPR był w latach 1966-1974. Prowadząc badania oświatowe widział i dowodził głębokiego kryzysu szkolnictwa oraz fatalnej polityki ówczesnych władz reżimowych. 

W okresie rewolucji solidarnościowej odszedł z PZPR. W tak burzliwym okresie podjął się funkcji kierownika Zakładu Pedagogiki Społecznej w UAM w Poznaniu (1981-1985). Przeszedł na dobrą stronę mocy, skoro tamta okazała się nieskuteczną.  Był krytyczny wobec Kościoła jako instytucji na skutek rozczarowania zachowaniami niktórych księży katolickich. Sam był i pozostał człowiekiem lewicy rozumiejąc przez to sprzyjanie słabszym i obronę "ludzi z obszarów ubóstwa materialnego i kulturowego", o czym mówił w rozmowie z prof. Aleksanderem Nalaskowskim (2019). 

W przedmowie do wydanego w 2011 roku niewielkiego zbioru publicystyki socjopedagogicznej z czasów rewolucji polskiej Solidarności w latach 1981-1982 wspominał trudny ten dla Niego okres.  


Kiedy w maju 1985 roku został "(...) skazany po nękającym procesie w dwóch instancjach sądów w Poznaniu na siedem miesięcy pozbawienia wolności w zawieszeniu, skazany za próbę obrony - w dyskusji na zamkniętym posiedzeniu Rady Wydziału Nauk Społecznych UAM - profesora Leszka Nowaka, brutalnie zwolnionego z pracy (utrata poborów, zakaz wstępu na uczelnię i do jego bibliotek, unieważnienie ról promotora i recenzenta w otwartych przewodach naukowych) za wygłoszenie przez Niego wykładu uznanego za krytykę panującego ustroju. [Wyrok ten został skasowany przez pierwszą Rzeczniczkę Praw Obywatelskich prof. Ewę Łętowską w 1990 roku]. 

Od września 1985 roku straciłem pracę w UAM, gdzie w ramach połowy etatu kierowałem Zakładem Pedagogiki Społecznej i energicznie, z dobrymi skutkami wspierałem rozwój sześciu opóźnionych habilitantów i kilkoro doktorantów, miałem systematyczne wykłady i seminaria. (...). Obrażony mini-ster naciskał przez MSW organizację partyjną na zwolnienie mnie z pracy w PAN, a także żądał od rektora zwolnienia mojej żony z pracy w UMK (cóż za szlachetność!).  Nasi szefowie oparli się tym naciskom. W Akademii zostałem ukarany zwolnieniem z funkcji kierownika Stacji Naukowo-Badawczej IRWiR PAN w Toruniu; rektor UMK nie uległ naciskom ministerstwa. Przez kilka tygodni co noc, po dwa trzy razy dzwonił jakiś mężczyzna i groził zamordowaniem syna (Piotr miał wtedy 13 lat). Dziś wiem, który konkretnie oficer SB to robił. Oczywiście, moje nazwisko znalazło się na liście zakazanych przez cenzurę autorów" (Dylematy. Inicjatywy. Przebudzenia, Wrocław, 2011, s. 9-10). 

Osobiście poznałem profesora w 1982 roku na konferencji naukowej Heliodora Muszyńskiego dla nauczycieli akademickich, którzy prowadzili zajęcia z teorii wychowania. Z treści referatu Z. Kwiecińskigo przebijała radykalna krytyka ówczesnej polityki oświatowej rządu oraz uczestniczących w niej niektórych naukowców. Dopiero po latach przeczytałem w powyższym wspomnieniu: "Jako anonimowy chrześcijanin miłosiernie   nie przypomnę, którzy to koledzy zainicjowali w egzekutywie POP tę represję (skierowanie sprawy do sądu - dop. mój), dostojnie noszący - po roku 1989 do dziś - togi w kadzidłach pobożności i chmurach humanizmu" (tamże, s. 10). 

Od tamtej pory rozprawy naszego pedagoga były przedmiotem podziwu i szacunku zarówno w kwestiach naukowych jak i wzmacniających kolejne pokolenie w zmaganiach z betonem postsocjalistycznym w strukturach władz oświatowych i w środowisku akademickim. Gorąco polecam wszystkie rozprawy Z. Kwiecińskiego, gdyż niezwykle rzetelnie naukowo odzwierciedlają stan trwającego po dzień dzisiejszy głębokiego kryzysu w polityce oświatowej i w zakresie efektów kształcenia na poziomie niedoborów z progu lat siedemdziesiątych, który jest nie tylko regresem, ale i ustawicznie trwającym niedoborem edukacji. Znakomicie pisze o tym w książce z 2007 roku "Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wrocław).

Moje pokolenie uczyło się badań oświatowych na wybitnym cyklu badań wzdłużnych Z. Kwiecińskiego jego współpracowników, których wyniki były publikowane (poza w/w zbiorem szkiców) w kilku częściach i wersjach: 

* "Konieczność-niepokój - nadzieja", Warszawa, 1982;



 * "Dynamika funkcjonowania szkoły. Studium empiryczne z socjologii edukacji", warszawa, 1990; 



*"Socjopatologia edukacji", Warszawa 1992; 



* "Tropy - Ślady - Próby. studia i szkice z pedagogii pogranicza", Poznań-Olsztyn, 2000; 



* "Bezbronni. Odpad szkolny na wsi", Toruń, 2002;




* "Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości", Toruń-Olsztyn, 2002; 



* "Wykluczanie. Badania dynamiczne i porównawcze nad selekcjami społecznymi na pierwszym progu szkolnictwa", Toruń, 2002 (wyd. drugie, poszerzone, 2002); 


* "Między patosem a dekadencją. Studia i szkice pedagogiczne", Wrocław, 2007; 




* Cztery i pół. Preliminaria - Liminaria - Varia", Wrocław, 2011;



* "Pedagogie Postu. Preteksty. Konteksty, Podteksty", Kraków, 2012;



* "Edukacja demokratyczna humanistyczna jako ruch i dzieło społeczne", Wrocław-Toruń, 2014. 



* "Grzęzawisko. Eseje z pedagogiki społecznej i krytycznej socjologii edukacji", Stary Toruń, 2019.



To jest kanon, bez poznania którego nikt nie powinien podejmować się badań naukowych polityki oświatowej i jej wpływu na niszczenie przyszłości kolejnych pokoleń polskiej młodzieży.  

Wreszcie, nie bez powodu Z. Kwieciński podejmował w swoich pracach i esejach problemy boleśnie dotykające całego społeczeństwa. Wojna w Ukrainie wywołała w nim konieczność nie tylko wyrażenia wdzięczności wobec promotora własnej pracy doktorskiej prof. Ludwika Bandury, ale także przypomniała jakże aktualne wyniki badań psychicznych śladów wojny ("Ślady psychiczne wojny w badaniach Ludwika Bandury", Stary Toruń, 2022). 



Trauma z czasów szkolnych, ale i akademickich została dopełniona niepokojem o losy świata. Prof. Aleksander Nalaskowski opublikował w 2019 roku cykl czterech rozmów z Kwiecińskim, z którym współpracował w UMK przez 35 lat. Jak wspomina we wstępie: "Nigdy nie byłem jego pupilem ani pieszczochem. Zwykle traktował mnie dość chłodno i z dystansem. W jego kręgu pojawiłem się bowiem dość późno i sam sobie przypisywałem status jego ucznia. Niemal wszystko nas dzieli. Pochodzenie, ideologie, światopogląd, widzenie szkoły i systemu oświaty, język rozpraw, róznica wieku (16 lat), droga życiowa. Ale głeboko obaj czujemy się, zapewne każdy inaczej, dziećmi Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. Łączy nas to szczególne umiłowanie pedagogiki jako nauki i umiłowanie Polski" (Kwieciński. Ostatnie seminarium czwartkowe, Kraków, 2019, s.6).    



Odszedł wybitny Uczony, którego ślad twórczości i działań będzie obecny w życiu polskiej pedagogiki teoretycznej i praktycznej. Będziemy sięgać do jakże znaczących wyników badań i analiz Z. Kwiecińskiego makropolityki oświatowej i studiów z zakresu współczesnych dyskursów edukacyjnych.   


 *** 

 (źródło fotografii: z dedykacją od Autora w 2007 r.)


                  

 

01 września 2024

Prezydent nominował profesorem nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika międzynarodowego uczonego ks. Janusza Surzykiewicza

 





Ks. Profesor UKSW dr hab.
Janusz SURZYKIEWICZ, który jest zarazem profesorem w Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt w Niemczech otrzymał Postanowieniem Prezydenta RP z dnia 25 lipca 2024 roku tytuł profesora nauk społecznych

Wniosek o nadanie tytułu profesora w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie pedagogika z czerwca 2023 roku został jednoznacznie, pozytywnie zaakceptowany przez Zespół Nauk Społecznych Rady Doskonałości Naukowej w maju 2024 roku. Ks. prof. Janusz Surzykiewicz (ur. 1958-11-17) należy bowiem do czołowych pedagogów w naszym kraju, którzy prowadzą badania empiryczne dotyczące uzależnień oraz  agresji i przemocy wśród młodzieży szkolnej.     

Warto zatem przypomnieć drogę Uczonego do tytułu profesora, na którą składają się następujące Jego osiągnięcia:  

1) Uzyskanie stopnia naukowego doktora w dwóch dyscyplinach: najpierw w dyscyplinie nauki teologiczne, w specjalności duchowość chrześcijańska (1990), na podstawie dysertacji zatytułowanej: Koncepcja pojednania w nauczaniu Jana Pawła II (1978-1988). Przesłanki antropologiczne i założenia teologiczno-duchowe a obronionej w Pontifical Gregorian University w Rzymie (Włochy), a nastęnie w cztery lata później uzyskał stopień naukowy doktora w dziedzinie nauk humanistycznych, dyscyplinie - filozofia (1994), na podstawie rozprawy "Trzydzieści lat badań towarzyszących terapii metadonem osób uzależnionych od opiatów w USA", którą obronił w Catholic University of Eichstaett-Ingolstadt. Po doktoracie poszerzył swoje kwalifikacje, kończąc dwuletnie Studium Poradnictwa Psychologicznego w zakresie uzależnień na Uniwersytecie w Chicago (USA). 

2) W 2001 roku ks. J. Surzykiewicz uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk humanistycznych, w dyscyplinie PEDAGOGIKA, przedkładając osiągnięcia wraz z rozprawą habilitacyjną na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Tematem osiągnięcia habilitacyjnego była monografia pt.: "Agresja i przemoc w szkole, Uwarunkowania socjoekologiczne". Recenzentami w tym postępowaniu byli tak znakomici profesorowie, jak: psycholog - Adam Stanisław Frączek (APS); pedagodzy - Krystyna Marzec-Holka (Uniwersytet Warszawski) i Bronisław Urban (UJ). 


3) Ks. Prof. Janusz Surzykiewicz jest autorem znakomitych siedmiu monografii naukowych, bazujacych na tzw. twardych badaniach empirycznych, które dotyczą psychospołecznych i duchowych zasobów człowieka oraz jego zdrowia i dobrostanu. Są one kluczowe dla rozwoju współczesnego poradnictwa w pedagogice zdrowia. Należy do grona badaczy publikujących głównie w języku angielskim i niemieckim, w renomowanych zagranicznych wydawnictwach jak: Routlidge; Julius Klinkhardt; Springer; Waxmann, ale także w wydawnictwach krajowych (PWN, Difin) i uniwersyteckich (UŁ, UW, UKSW). Nie wspominam tu o licznych artykułach naukowych, które ukazywały się w czasopismach: Pedagogika Społeczna, Fontiers in behovioral neuroscience, Fontiers in Psychiatry Journal of clinical Medicine, Lobor et Educatio, Journal of Disability & Religion, Psychologt of Religion and Spirituality, Current Psychology, Journal of Religion and Health itd.

Imponujący dorobek krajowy i międzynarodowy jest pochodną uczestniczenia przez Profesora w 21 projektach badawczych, w tym w 14 jako kierownika, w jako ewaluatora i w jako członka zespołu eksperckiego. Aktualnie jest kierownikiem projektów i członkiem zespołu w projektach badawczych. Ks. prof. Janusz Surzykiewicz ma za sobą staże naukowe, które umożliwiły mu prowadzenie badań naukowych we współpracy z czterema zagranicznymi instytucjami naukowymi: Luther College, lowa, USA; FOM lnstitute of Health & Social Sciences, Niemcy; Witten/Herdecke University, Niemcy oraz Papieską Radą do Spraw Zdrowia w Watykanie.

Profesor ma także znaczące zasługi w kształceniu kadr akademickich, bowiem wypromował doktorów nauk społecznych (w tym 3 zagranicznych), jest recenzentem 12 prac doktorskich i habilitacyjnych, a także opiniodawcą wniosków na stanowiska profesora uczelnianego. 

Polska pedagogika może być dumna z tak znakomitego mistrza badań edukacyjnych i społecznych. Gratuluję ks. Profesorowi.