04 kwietnia 2018

Podziękowanie za wielkanocne życzenia



Bardzo dziękuję za życzenia, które docierały do mnie drogą pocztową, mejlową i jako komentarz do blogowego postu. Sam do ostatnich dni jeszcze pracowałem akademicko, a w okresie Świąt miałem zagranicznego gościa z dziećmi, bowiem każdego roku odwiedza nas, by iść z nami do kościoła celem poświęcenia pokarmów i zobaczenia symbolicznego Grobu Pańskiego, stąd nie miałem już czasu na wysłanie kart pocztą czy zwrotne przekazanie wszystkim życzeń. A w wielkanocny poniedziałek tradycji musiało stać się zadość i trójka przybyłych do nas młodzieńców musiała doświadczyć śmigusa-dyngusa. Raz jeszcze dziękuję i przepraszam, jeśli kogoś pominąłem w przesyłanych kartach świątecznych, ale trochę nadrabiałem to komunikatorami społecznymi.


Dziękuję za piękne, jakże zróżnicowane i duchowo bogate życzenia, które należą się każdemu z czytelników mojego codziennego "okienka" na świat pedagogiki w różnych jej wymiarach i kontekstach:


- Szanowny Panie Profesorze, Na trwający Świąteczny czas proszę przyjąć życzenia. Aby promień Wielkanocnego poranka rozświetlał codzienność a Paschalna Radość trwała nieprzerwanie Pozdrawiam serdecznie

- Przybili Go do krzyża i zostawili w samotności cierpienia; odeszli ……. a u Jego stup z sercem pełnym rozrywającego bólu stała Matka i tylko Ona tak naprawdę pozostała z Nim do chwili odejścia. Straszliwy ból targnął umęczonym ciałem i poprzez świszczący oddech dało się słyszeć najbardziej grozą tchnące wołanie odchodzącego Boga: „Eloi, Eloi lema sabachtani” – „Boże mój, Boże mój czemuś mnie opuścił”. Jezus-człowiek przeżywał najtragiczniejszą chwilę samotności – opuszczenia przez wszystkich, nawet przez własnego Ojca. Tyle razy patrzyliśmy na tę śmierć, ale czy naprawdę widzieliśmy ją? Tyle razy słuchaliśmy Jego słów, lecz czy słyszeliśmy ? Tyle razy obiecywaliśmy, że będziemy z Nim a oddalaliśmy się. Tak więc, czy zawsze wierzyliśmy, że On jest, że pokonał śmierć, że żyje? ……………… A przecież za każdym razem, w chwili kiedy Go potrzebujemy w naszej ludzkiej samotności, w cierpieniu, w bólu serca, rozdartym żalu, kiedy z oczu płyną łzy niepohamowanego łkania On który za nas oddał swoje życie staje i mówi: „jestem przy tobie, niosę cię w swoich ramionach”.
„…..Unter deinem Schirmen
bin ich vor den Stürmen
aller Feinde frei.
Laß den Satan wittern,
laß den Feind erbittern,
mir steht Jesus bei!
Ob es itzt gleich kracht und blitzt,
ob gleich Sünd und Hölle schrecken;
Jesus will mich decken….“ J.S. Bach – Motet III „Jesu meine Freude“ BWV 227

Pod Twoją obronę
chronię się przed burzami
wolny od wszystkich wrogów.
Niechaj szatan węszy,
niech wróg się wścieka,
Jezus jest ze mną.
Choć grzmoty i błyskawice,
choć grzech i piekło przerażają,
Jezus mnie obroni.

Błogosławionych i radosnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego i wiary, że On nas nigdy nie opuści.

- Zicim pokojnu oktawu Wielkonocnu,




- Chrystus zmartwychwstał! Obyśmy nigdy nie przyzwyczaili się do tego, co jest największym skarbem naszej wiary. Chrystus rzeczywiście umarł i zmartwychwstał po to, aby dać nam prawdziwe Życie. Niech radość Zmartwychwstania trwa w nas i udziela się tym, których Bóg stawia na naszej drodze. Najserdeczniejsze życzenia przesyłają


- Wielkanoc 2018
„Pan rzeczywiście zmartwychwstał” (Łk 24,34) Przyjaciele i Współpracownicy, Triduum Paschalne i Zmartwychwstanie Jezusa to najważniejszy czas w roku w życiu chrześcijanina. Z Niego płynie nasza siła, nadzieja i radość. Niech czas współprzeżywania z Jezusem Jego Męki, Śmierci i Zmartwychwstania napełni nas mocą i pozwoli żyć siłą tych Świąt we współczesnym świecie. Błogosławieństwa Zmartwychwstałego na każdy dzień

- z okazji Świąt przesyłam Tobie i Twoim Bliskim najserdeczniejsze życzenia wszelkich łask zdrowia i pomyślności.



- Ostern ist gekommen. Wir wünschen gesegnete und trockene Ostertage - Mit einem fröhlichen Gruß

- Przeczytałem na Twoim blogu (zawsze polecam go studentom, bo jest bardzo wartościowy merytorycznie) ogólne życzenia świąteczne. Pozwól, że tą drogą prześlę Tobie i Najbliższym najlepsze życzenia zdrowych, w pełni rodzinnych, radosnych i pogodnych - w sercu oraz (daj Boże) w przyrodzie - Świąt Zmartwychwstania Pańskiego.

- przesyłam Tobie i Twoim Bliskim życzenia, pięknych, spokojnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Radości, nadziei i wiary w to, że ten świat przynajmniej przez chwilę może być lepszy

- życzę pięknych świątecznych dni, niech ten szczególny czas będzie dla nas wszystkich źródłem motywacji do czynienia dobra.

-

- Ponieważ Wielkanoc to czas otuchy i nadziei, czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i drugiego człowieka, życzę Panu i Pana Najbliższym, aby Święta Wielkanocne przyniosły radość ze wspólnie spędzanego czasu oraz wzajemną życzliwość. By stały się źródłem wzmacniania ducha. Niech Zmartwychwstanie, które niesie odrodzenie, napełni Pana pokojem i wiarą, niech da siłę w pokonywaniu tak trudnej ostatnio rzeczywistości i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość

- Niech Zmartwychwstały doda otuchy i sił na każdy dzień, a przede wszystkim obdarzy Pana i Bliskich pokojem i radością na każdy kolejny dzień. Alleluja!

- přeji krásné sváteční dny.


- Zdrowych, spokojnych świąt Wielkanocnych, pełnych nadziei oraz miłości, pogodnego nastroju, wspaniałych spotkań wśród rodziny i najbliższych przyjaciół oraz – by tradycji stało się zadość smacznego jajka i mokrego Śmigusa-Dyngusa

- Szanowny Panie Profesorze, niech Czas Wielkiejnocy ciągle umacnia naszą przepiękną umiejętność dzielenia się słowami, potwierdzającymi pamięć, atencję i prawdziwość. Wszystkiego Najlepszego na Święta

- Wielce Szanowny Panie Profesorze, Drogi Bogusławie, Uprzejmie proszę o przyjęcie najlepszych życzeń i serdeczności z okazji Świąt Wielkanocnych-zdrowia, spokoju i radości z miłością i słońcem wspólnoty rodzinnej! Najserdeczniej pozdrawiam i łączę wyrazy poważania

- Życzę Tobie oraz Twoim Najbliższym wszystkiego szczęśliwego, spokojnego, zdrowego i wiosennie radosnego w ten Wielkanocny Czas. Niech Święta Zmartwychwstania Pańskiego przyniosą odrodzenie na wielu niwach naszej ludzkiej aktywności, przyniosą duchową radość i otuchę oraz przyczynią się do zmartwychwstania marzeń, celów, planów, które często przyprósza pył codzienności. Pomyślności i dobra wszelakiego! Odrodzenia sił! Z serdecznością i pamięcią


- spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych życzę Tobie i Twoim Bliskim,

- Szanowny Panie Profesorze, z okazji Świąt Wielkiej Nocy życzę wszystkiego Najlepszego. Oby ten wyjątkowy czas Zmartwychwstania Pańskiego przepełniony był radosnymi, ciepłymi i pogodnymi chwilami spędzanymi wraz z Najbliższymi.

- Z okazji nadchodzącego czasu Zmartwychwstania Pańskiego, spokojnych zdrowych i radosnych Świat Wielkanocnych spędzonych w serdecznym gronie rodzinnym oraz wszelkiej pomyślności,

- Szanowny Panie Profesorze, wszystkiego co najlepsze, żeby ustawa nie wyrządziła krzywdy ani Panu ani nikomu kogo Pan zna, satysfakcji z życia rodzinnego, dalszych osiągnięć w pracy.

- "...nawet bezbronna ofiara beznadziejnej sytuacji, stojąca w obliczu losu, którego nie sposób zmienić, może wznieść się ponad siebie, przerosnąć siebie i tym samym stać się innym człowiekiem. Ktoś taki może przemienić osobistą tragedię w triumf. ..." (Viktor E. Frankl) Błogosławieństwa Bożego


- Niech Zmartwychwstały Chrystus, który sercu przynosi duchową wiosnę, napełni nas pokojem i wiarą, da siłę w pokonywaniu trudności i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość, także tę ostateczną. Niech promień wielkanocnego poranka rozświetla naszą codzienność, a paschalna radość trwa nieprzerwanie. Panu i Pana Bliskim życzę błogosławionych Świąt Paschalnych

- Szanowny Panie Profesorze, Przesyłam najserdeczniejsze życzenia radosnych, zdrowych, spokojnych Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Życzę też Panu Profesorowi jak najwięcej chwil wypoczynku i relaksu w gronie rodzinnym.


- Niech te święte dni poprowadzą do osobistego spotkania ze Zmartwychwstałym Z pozdrowieniami i modlitwą

- Zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości. Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół oraz wesołego Alleluja

- Wspaniałych Świąt Wielkanocnych i prawdziwej radości z ich przeżywania w gronie Najbliższych. A w załączniku autorski muzyczny upominek, w autorskim syntezatorowym wykonaniu dla Przyjaciół ("Chrystus Pan Zmartwychwstał").

- Pełnych miłości i radości Świąt Wielkiej Nocy - Alleluja

- Szanowny Panie Profesorze, Święta zatem tradycyjnie coś ku refleksji, ale w dwóch odsłonach. Z okazji tych Świąt, w których ów Człowiek tworzy okazję, byśmy zastanowili się nad treścią naszego istnienia, zbliżamy się własnym człowieczeństwem do bliźniego, by odkryć w nim siebie: rzeczywistego i tego możliwego. I w tym spotkaniu nie chodzi o zdrowie, pomyślność i szczęście, ale o zmartwychwstawanie dostrzegane przez Innego. Bowiem w nim spełnia się człowieczeństwo - dar kulturowo wizualizowanego Święta, w którym i poprzez które przekraczamy siebie.

- Zbliżają się Święta Wielkiej Nocy, radosne Święta Zmartwychwstania Pańskiego, z nadzieją budzącej się wiosny.
Tak napisał Ernest Bryll:

Chryste, bądź dla nas jak Tomasz niewierny
Taki ciekawy i niemiłosierny
Dotknij naszego boku, spróbuj go otworzyć
I na krwi ciepłej palce swe położyć
Spróbuj domacać się czy myśmy żywi
Czy już pomarli dawno - nieprawdziwi?
Zechciej doszukać się chociażby drgnienia
Półmyśli, półpragnienia - najmniejszego cienia
Co własne w nas zostało...
Co się nie poddało...
Co nie zmieniło się w kamień kamienia.

(Ernest Bryll)

A ja życzę Wam Zdrowych i Spokojnych tych pięknych dni w ciepłym rodzinnym gronie


- Szanowny, drogi Panie Profesorze, życzę, aby te Święta były dla Pana i Pana Bliskich pięknym, radosnym i szczęśliwym przeżyciem. Moc wielkanocnych serdeczności,

- Szanowny Panie Profesorze,
Życzymy Panu i Pana Najbliższym zdrowych, spokojnych, pełnych wiary, nadziei i miłości, spędzonych w rodzinnej atmosferze Świąt Zmartwychwstania Pańskiego,

Nad jeziorem

Po Zmartwychwstaniu Panie, poszliśmy na Twoje wezwanie
Do Galilei. Naprawdę nie było w nas wiele nadziei

Wszyscy nad Genezaret sławnym jeziorze starym
Bezradnie przycupnęli

Czy chcieliśmy być razem? Nikt nie rozpalił od razu
Nawet ogniska. To wszystko
A też najprostszej potrawy
Nikt nie miał na to spotkanie

Dlaczego? Czy wielkie sprawy
Umarły przed Zmartwychwstaniem
I nic się nowego nie stanie?

Bo co jest z Jego ciałem
Zmartwychwstał? Czy tak się zdawało
Śmierć z życiem się poplątała?

Samotni. Milczeli. Siedzieli

A On szedł radośnie. Bardzo Ludzki i Wieczny
Niósł smaczną rybę – żeby na spotkaniu
Radować się wspólną pieśnią i ryby smakowaniem
Bo wrócił do nas, do swoich. Wołał – Obudźcie się wreszcie
Upieczcie na ogniu rybę. Jestem. Nie gapcie się na mnie
Bez myśli bez wspomnienia w strachu niezrozumienia
Nie lękajcie się. Cieszcie.
( Ernest Bryll)

- Szanowny Panie Profesorze jednoczę się duchowo w radosnym przeżywaniu Świąt Wielkanocnych. Wesołego Alleluja!!! Z szacunkiem, wielką wdzięcznością i zapewnieniem modlitwy

- Drogi Bogusławie, przesyłamy życzenia zdrowych, pogodnych, pełnych optymizmu i przepełnionych błogosławieństwem Zmartwychwstałego Jezusa Świąt Wielkanocnych



- przesyłam życzenia Wielkanocne. Niech ten świąteczny czas będzie czasem radości, zarówno z tego co ziemskie, jak i z tego, co przekracza nasze ziemskie istnienie. Niech przyniesie nadzieję, bez której trudno żyć. No i niech zwiastuje wiosnę, która w tym roku jakoś nie może przyjść. Do życzeń załączam tekst Bolesława Leśmiana, wyśpiewany przez grupę Bez Jacka, który ten świąteczny czas czyni przedmiotem refleksji.

Z dobrymi myślami


- przesyłam życzenia radosnych Świąt Wielkanocnych, pełnych wiary, nadziei i miłości, spędzonych w rodzinnej atmosferze. Niech radość Zmartwychwstania opromienia każdy dzień, niech będzie źródłem wielu osobistych przeżyć i umacnia wszelkie aktywności. Pozdrawiam serdecznie,

- Przyjmij serdeczne życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych. Życzymy Ci wszelkiego Dobra w Dni Świąteczne a na najbliższy okres zdrowia i sił tak potrzebnych do „walki z żywiołem”, którą tak udatnie prowadzisz o wielu lat.

- proszę o przyjęcie życzeń zdrowych, spokojnych i pogodnych Świąt Wielkanocnych, wielu ciepłych chwil w gronie bliskich, tradycyjnie smacznego jajka i mokrego poniedziałku


- Tajemnica Bożej miłości wyrażonej na krzyżu tajemnica Zmartwychwstania Jezusa przenika historię świata i historię każdego z nas - dlatego nie zatrzymujemy się przy pustym grobie szukamy raczej Mistrza każdego dnia by poprowadził nas przez życie i wprowadził - gdy przyjdzie czas do Domu Ojca gdzie mieszkań jest wiele… Radosnego Alleluja! Łącząc się w przeżywaniu paschalnych tajemnic życzę, by radość płynąca z wiary, że nasze życie dokonuje się i wypełnia w Chrystusie Zmartwychwstałym, przenikała każdy dzień i była źródłem nadziei, miłości i pokoju. Z szacunkiem, wdzięcznością i modlitwą

- zdrowych, pogodnych Świąt Wielkiej Nocy, pełnych wiary, nadziei i miłości. Serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół, radosnego, wiosennego nastroju oraz wesołego Alleluja

- Na święta Zmartwychwstania Chrystusa Pana przesyłam najserdeczniejsze życzenia: obfitości łask Bożych, zdrowia, radości, wytrwałości w codziennym zmaganiu się z przeciwieństwami, poczucia siły, pokoju i nieustającej wiary i nadziei.


- Szanowny Panie Profesorze, Prosimy o przyjęcie i naszych życzeń, aby te dni przepojone dobrą nowiną trwały, jak najdłużej promieniując na resztę roku światłem radości i nadziei na lepsze jutro, aby przyniosły Wam i Waszym Bliskim spokój i łaskę zdrowia oraz wzajemnej miłości!

- Składam najpierw serdeczne życzenia pogłębionego spotkania z Sensem naszego życia

- Szanowny Panie Profesorze, na nadchodzące Święta Wielkiej Nocy proszę przyjąć najserdeczniejsze życzenia głębokiego doświadczania Bożej radości, miłości i siły. Oby radość Zmartwychwstania rozpromieniała nasze świąteczne i powszednie dni, umacniała w dobrym działaniu i przynosiła owoce w spotkaniach z ludźmi, zarówno Najbliższymi, jak i wszystkimi, których spotykamy na naszej drodze. Błogosławionych Świąt :)

- Z okazji Świąt Wielkanocnych 2018 roku życzymy wszystkiego co najcenniejsze w tym czasie – miłości, radości, wyciszenia. Niech ten czas upłynie pod znakiem spotkań z najbliższymi przy świątecznym stole



- Szanowny Panie Profesorze, bardzo dziękuję za życzenia. Ja także pragnę życzyć Panu i Pana Bliskim radości i miłości płynących ze Zmartwychwstania Pana Jezusa , aby zawsze były obecne w życiu nas wszystkich i nieco zwyczajniej: ciepła i słońca na Święta.

- Szanownemu, zacnemu i przyjaznemu Profesorowi życzenia zdrowych i pogodnych Świąt Wielkanocnych spędzonych radośnie wśród najbliższych

"Kiedyż nastąpi Zmartwychwstanie?
Kiedyż nam dusze wzrosną?
Czekać! bo jeszcze groźna zima
Z jasną się zmaga wiosną.
Lecz cóż to znaczy? Wszak wiadome
Rządzące światem prawa:
Odnosi tryumf ostateczny
Opatrzność przełaskawa."

[Zmartwychwstanie - fragment - Jan Kasprowicz].

-

- Korbáč, vodu, kraslíc moc, nech prinesie Veľká noc. Zdravie, šťastie, úsmev v tvári, želáme vám k sviatku jari. K novej jari veľa sily, aby ste vy dlho žili. Na Veľkú noc veľa vody, spokojnosti a pohody. Milostiplné a požehnané Veľkonočné sviatky


- Najpiękniejsze życzenia z okazji Świąt Wielkanocnych - tak bogatych w swe przesłanie i tak niezwykłych w swej wymowie.

- Dziękując za życzenia - przesyłam również życzenia świątecznego odpoczynku od natłoku codziennych spraw spędzonego w gronie najbliższych, oby wiosenna aura stała się pięknym dopełnieniem tego czasu.

- Z okazji nadchodzących Świąt Wielkiej Nocy składam Wszystkim Państwu i Państwa Rodzinom serdeczne życzenia zdrowia, radości, ciepła w relacjach z Bliskimi i życzliwości z osobami, których dopiero Państwo spotkacie. Życzę siły i wiosennego, życiodajnego przekonania o wartości wyznaczania sobie nowych celów i sensu ich realizacji. Życzę też wytrwałości w optymistycznym spoglądaniu na otaczającą nas rzeczywistość oraz rozwijaniu w sobie chęci i umiejętności dostrzegania dobra i piękna w świecie, który tworzymy. Z nadzieją i radością tego szczególnego Czasu Odrodzenia,

- Szanowny Panie Profesorze! Zdrowych, spokojnych i Wesołych Świąt Wielkanocnych spędzonych w miłej atmosferze, oraz tradycyjnego samczego jajeczka.


- Szanowny Panie Profesorze, niech Wielkanoc będzie dla Pana i dla Najbliższych źródłem siły i nadziei, a nasz Pan niech umacnia dobro i miłość, którym Pan Profesor służy swoją pracą i szukaniem Prawdy. łączę wyrazy szacunku. Pozdrawiam. Szczęść Boże

- Samych radości świątecznych w gronie rodzinnym Pozdrawiam jak najcieplej z życzeniami do śpiewania wspólnego ....

- Szanowne Panie, Szanowni Panowie, Drodzy Przyjaciele, w przedświątecznej atmosferze, z reminiscencyjnymi wspomnieniami i serdecznością "od mego serca" wyrażam nadzieję na nasze dalsze trwanie w duchu pedagogii wielkopolskich forów pedagogicznych - w nadziei też oczekuję na przychylne odzewy

- pragnę życzyć, aby Zmartwychwstały wspierał wszelkie poczynania a Łaska i Radość Nowego życia, którym ON nas obdarowuje przeradzała codzienność ze wszystkimi jej wyzwaniami w przemiłe doświadczenie, że z Jego mocy możemy zawsze partycypować w nowym życiu. Tak po prostu i wielką serdecznością radosnych spotkań świątecznych, zdrowia i wesołego Alleluja, Jezus żyje! Z wyrazami szacunku i serdecznej sympatii




03 kwietnia 2018

Konsultacyjne pozory i rozproszone poparcie dla projektu Ustawy 2.0



Już na początku marca eksperci Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego zarabiają na prowadzeniu szkoleń szumnie określanych jako kursy dla pracowników szkolnictwa wyższego na temat:

Stopnie i tytuł naukowy oraz nauczyciele akademiccy w systemie szkolnictwa wyższego i nauki w świetle Ustawy 2.0 Program i materiały szkoleniowe opracowane zostały na podstawie projektu ustawy z 16 marca 2018 r., uwzględniającego najnowsze zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Chyba otrzymali "gwarancje" z ministesrtwa, że w tym projekcie niewiele się zmieni, bo i zmienić się nie może, jeśli PIS chce utrzymać władzę przez jeszcze dwa lata. Obecna koalicja bowiem jest wysoce zagrożona, toteż prezes Jarosław Kaczyński nie miał wyjścia i musiał wyjść do dziennikarzy w dn. 28 marca 2018 r., by poinformować ich w lakonicznej formie o pełnym poparciu, jakiego ON udziela reformie szkolnictwa wyższego i nauki.

Nauczyciele akademiccy jeszcze naiwnie łudzą się nadzieją, że być może w czasie prac sejmowej podkomisji stałej do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, w której zastępcą przewodniczącego jest poseł PiS Włodzimierz Bernacki, nastąpią jakieś istotne przesunięcia, zmiany czy korekty. Nic bardziej mylnego. Środowisko PiS zostało "złamane" w swojej aksjologicznej misji i musi podporządkować się neoliberalnej oligarchii, która stworzy podstawy do uwłaszczania się w kolejnej sferze publicznej.

Jak stwierdził jeden z wykładowców w ramach powyższych szkoleń (Uwaga: Cena szkolenia za jedną osobę: 597,00 zł netto, a brutto w przypadku gdy szkolenie finansowane będzie ze środków publicznych):

"Nie czytajcie tego, o czym piszą dziennikarze i nie słuchajcie tych bzdur o rzekomym oporze w środowisku akademickim wobec projektu Ustawy 2.0, bo to jest tylko i wyłącznie teatr dla większości zdezorientowanego społeczeństwa. Wystarczy, że minister rzucił w przestrzeń informację o wzroście w przyszłym roku budżetu na szkolnictwo wyższe o 700 mln zł, żeby niektórym oponentom zamknąć usta.

Jak mówił minister Jarosław Gowin - uczelnie dostaną 3 mld zł w ... "obligacjach skarbu państwa, które będą mogły przeznaczyć na inwestycje". Ponoć nawet pensje wzrosną, ale... "decyzja w tej sprawie będzie zależna od kondycji gospodarki i zapadnie w drugiej połowie tego roku...". To jest tak poważne, że aż śmieszne. I takie przysłowiowe "wróble na dachu" poparli ponoć wszyscy rektorzy, organizacje, związki zawodowe i ciała doradcze naszego resortu... . Jakoś nie widzę tego w sieci, a przecież świat realny to nie jego przedstawiciele w powyższych podmiotach.

W czasie konferencji prasowej dwóch doktorów i dwóch Jarosławów ci, którzy na bieżąco jej słuchali i oglądali, wyrażali emotikonami i komentarzami swój stosunek do powyższych deklaracji.

A urzędnicy i zarabiający na tej reformie eksperci już wiedzą:

Moduł I. Stopnie i tytuł naukowy.

1. Kalendarium przepisów wprowadzających, uchylających, przejściowych, dostosowujących i końcowych:
> Delegacje ustawowe do wydania aktów wykonawczych – nowe rozporządzenia, w tym:
> Wykaz konkursów grantowych o uznanej renomie międzynarodowej do uzyskania stopnia doktora habilitowanego.
> Nowa klasyfikacja dziedzin i dyscyplin uwzględniająca systematykę dziedzin i dyscyplin przyjętą przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
> Termin złożenia przez uczelnie, instytuty PAN oraz instytuty badawcze do Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów oświadczeń w sprawie przyporządkowania posiadanych uprawnień do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego do odpowiedniej dyscypliny w jednej z dziedzin według nowej klasyfikacji.
> Wydanie komunikatu przez Centralną Komisję do Spraw Stopni i Tytułów o uprawnieniach uczelni, instytutów PAN oraz instytutów badawczych do nadawania stopni w dyscyplinach i dziedzinach według nowej klasyfikacji.
> Końcowy termin na wszczęcie przewodów doktorskich, postępowań w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego oraz tytułu profesora
według dotychczasowych zasad.
> Ostateczny termin kiedy przewody i postępowania wszczęte według dotychczasowych zasad i niezakończone będą odpowiednio zamykane albo umarzane.
> Termin zniesienia Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów i rozpoczęcie pierwszej kadencji Rady Doskonałości Naukowej.
2. Nowe moduły i zakres danych w systemie POL-on:
> Wykaz osób ubiegających się o nadanie stopnia doktora;
> Baza dokumentów w postępowaniach awansowych doktora, doktora habilitowanego i profesora;
> Wykaz instytucji systemu szkolnictwa wyższego i nauki.
3. Analiza porównawcza obecnie raportowanych danych do modułu Zawiadomienia o nadaniu stopni naukowych, streszczenia, autoreferaty i recenzje a zakres informacji objęty nowymi obowiązkami sprawozdawczymi.
4. Okres przejściowy wprowadzania danych do systemu POL-on wg. przepisów dotychczasowych a termin raportowania danych za okres od dnia wejścia w życie ustawy oraz za okres od dnia 1 stycznia 2017 r.
5. Administracyjne kary pieniężne za naruszenie obowiązków informacyjnych i niewprowadzenie do systemu POL-on danych.
6. Rada Doskonałości Naukowej i jej zadania jako centralnego organu administracji publicznej ds. stopni i tytułów naukowych.
7. Zmiany w funkcjonowaniu uczelni w kontekście przesunięcia akcentu zarządzania z podstawowych jednostek organizacyjnych tj. wydziałów na poziom ogólnouczelniany – posiadanie uprawnień oraz prowadzenie czynności w przewodach i postępowaniach.
8. Zmiany w postępowaniu w sprawach nadania uprawnienia do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego.
9. Podmioty doktoryzujące i habilitujące posiadające uprawnienia do nadawania stopnia doktora lub doktora habilitowanego.
10. Organy uczelni nadające stopnie doktora lub doktora habilitowanego.
11. Wymogi ustawowe w zakresie sprawowania opieki naukowej przez promotora oraz wyznaczania recenzentów.
12. Czynności w przewodach doktorskich i postępowaniach habilitacyjnych oraz wymagania do nadania stopnia doktora lub doktora habilitowanego, w tym tzw. szybka ścieżka habilitacyjna dla wybitnych uczonych oraz uprawnienia równoważne z habilitacją.
13. Szkoła doktorska – podmiot/ty prowadzące oraz warunki prowadzenia.
14. Czynności w postępowaniu i wymogi nadawania tytułu profesora.

Moduł II. Nauczyciele akademiccy.

1. Przepisy uchylające, przejściowe, dostosowujące i końcowe - terminarz wprowadzania regulaminów pracy i wynagradzania oraz dostosowania umów o pracę do wymogów ustawowych.
2. Nauczyciele akademiccy a zasady ewaluacji działalności naukowej.
3. Nauczyciele akademiccy a zasady finansowania działalności naukowej.
4. Nowe bazy danych systemu POL-on, w tym nowe obowiązki sprawozdawcze i nowy zakres raportowanych danych.
5. Zasady zatrudniania nauczyciela akademickiego, w tym wyłączenia stosowania Kodeksu pracy.
6. Tryb i warunki przeprowadzania otwartego konkursu na potrzeby nawiązania pierwszego stosunku pracy, w tym szczególne przypadki odstępstwa od tego wymogu.
7. Zasady rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielem akademickim, w tym szczególne przypadki wygaśnięcia umowy o pracę.
8. Stanowiska i grupy pracowników w ramach, których następuje nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim.
9. Ustawowe wymogi i warunki zatrudniania nauczyciela akademickiego na danym stanowisku w ramach poszczególnych grup pracowników.
10. Statut uczelni a dodatkowe wymagania kwalifikacyjne niezbędne do zajmowania stanowisk przez nauczyciela akademickiego w ramach poszczególnych grup pracowników.
11. Ustawowe obowiązki nauczyciela akademickiego w ramach poszczególnych grup pracowników a szczegółowy zakres obowiązków określony w regulaminie pracy.
12. Regulamin pracy a zasady ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich dla poszczególnych grup pracowników i rodzajów stanowisk oraz określania rocznego wymiaru zajęć dydaktycznych, w tym godzin ponadwymiarowych.
13. Zasady, kryteria i tryb oceny okresowej nauczycieli akademickich.
14. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli akademickich.
15. Stypendia i nagrody przyznawane nauczycielom akademickim.


Kto zapłacił z budżetu własnej jednostki za wysłuchanie powyższych treści może już przygotowywać współpracowników do wdrażania Ustawy w życie. Pozostali niech jeszcze łudzą się nadzieją, chyba że nie jest ona przysłowiową "matką głupich".

01 kwietnia 2018

"Sam na sam z Bogiem"


Tuż przed Świętami Wielkiej Nocy ukazała się wyjątkowa w ramach korczakowskiej edycji Biblioteki Rzecznika Praw Dziecka publikacja "Starego Doktora" pt. 'SAM NA SAM Z BOGIEM. MODLITWY TYCH, KTÓRZY SIĘ NIE MODLĄ" (Warszawa 2018). Mogę w tym miejscu wyrazić wdzięczność Rzecznikowi Praw Dziecka, że tak pięknie wydał tę - niewielkiej objętości, ale za to wielkiego ducha - książeczkę Janusza Korczaka z Posłowiem ks. Jana Twardowskiego!

Nie wiem, co jest w tej publikacji bardziej znaczące, poruszające aż do rdzenia własnej egzystencji - Czy są to słowa wybitnego i ukochanego przez wielu Polaków księdza Jana Twardowskiego - Mistrza poezji, wspaniałego wychowawcy w wierze i miłości kilku pokoleń rodaków? Czy może jednak przywołane tu w zupełnie nowym kontekście naszego życia (na podstawie wcześniejszych wydań pism Korczaka) modlitwy:

matki,
chłopca,
kobiety lekkomyślnej,
smutku,
niemocy,
małego dziecka,
skargi,
buntu,
zadumy,
pojednania,
starca,
dziewczynki,
radosnej,
swawoli,
człeczyny,
uczonego,
matki,
artysty
lub
wychowawcy?

Modlitwy Janusza Korczaka do Boga powstały w 1922 roku, a więc w dwa lata po śmierci jego matki, tak szczególnym przełomie życia każdej istoty ludzkiej. Jak napisał o nich w Posłowiu ks. J. Twardowski:

"Modlitwy tych, którzy się nie modlą są modlitwami niepolecanymi przez żadne wyznania, niedrukowanymi w żadnych modlitewnikach, nietradycjonalnymi, nieznanymi na pamięć. Są poza jakimkolwiek rytuałem żydowskim, chrześcijańskim czy muzułmańskim. Modlitwy, które są odpowiedzią na odwieczną ludzką tęsknotę.

Nawet ten, który mówi, że nie wierzy, nie modli się tak, jak inni się modlą, może przeżywać chwile, kiedy szuka kogoś potężniejszego od siebie, kiedy sam sobie nie wystarcza. Nie jest bez-Pański. Mówi do kogoś niewidzialnego na Ty, jak do osoby najbliższej"
(s. 65)

Marek Michalak wprowadza czytelnika do literackiego dzieła Janusza Korczaka zwracając zarazem uwagę na to, że każda z zawartych w nim modlitw ma swoje odniesienie do praw dziecka, do jego tęsknot za tym, czego go pozbawiono czy samoświadomości własnej niedoskonałości oraz nadziei na bycie wysłuchanym. W każdej z nich "spinane są klamrą modlitwy" płynące z głębi duszy, osobistych doznań, doświadczanych wzruszeń i wyobraźni myśli, w których odsłania jedne z najgłębszych tajemnic własnej egzystencji.

30 marca 2018

Radosnych Świąt!








Święta Wielkiej Nocy są dla wielu z nas najważniejszym wydarzeniem w historii zbawienia, czasem szczególnego rodzaju spotkań z Źródłem Istnienia, z Stwórczą Siłą, ale i z Bliskimi, dzięki którym budujemy DOBRO naszego życia. Szczególnie w tych dniach uświadamiamy sobie, jak bardzo jesteśmy naznaczeni Tym, który choć jest Wielkim Nieobecnym, to jednak wraca do nas mocą radości i wartości życia.

Życzę wszystkim zdrowych, spokojnych i pełnych wiary doznań Świąt Zmartwychwstania Pańskiego. Niech wiosenna aura sprzyja bliskim naszym sercom spotkaniom, a dzieląc się świątecznym jajkiem życzmy sobie tego, co ono symbolizuje od dawien dawna, a mianowicie nadzieję na lepsze, na respektowanie w codzienności chrześcijańskich wartości, które wpisują w nasze życie żywotność i nową energię.

Do osób świeckich kieruję życzenia zdrowia, wiosennej radości w sercu, życzliwych ludzi w zmaganiach się z codziennymi sprawami oraz spełnienia najskrytszych marzeń!

Wesołego Alleluja!

29 marca 2018

Kontrowersyjny OSOBNIK na zajęciach z pedagogiki


Jakiś czas temu otrzymałem list od studenta pedagogiki, w którym podzielił się swoim dylematem:

Z uwagi na fakt, iż czerpałem z Pańskiego blogu informacje na temat profesora Romana Schulza pozwolę sobie zadać pytanie: czy określenie "osobnik" jest adekwatny i poprawny do określenia osoby? Spotkałem się ze strony jednego z akademickich nauczycieli z opinią, że to pojęcie nie jest poprawne. Wręcz przeciwnie, nie powinno ono być stosowane przez pedagogów, gdyż jest wręcz obraźliwe.

Tymczasem jedna ze studentek użyła tego terminu w swojej prezentacji na temat poglądów pedagogicznych profesora R. Schulza. Jak się potem okazało, została jej z tego powodu obniżona ocena o pół stopnia. Dlatego zwracam się do Pana Profesora o konsultację i proszę rozwiać moje wątpliwości - Czy stosowanie określenia osobnik jest poprawne?

Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź. Niestety nie znalazłam kontaktu do profesora Schulza, aby to on wyraził swoje stanowisko.


Brawo! Świetny student. Wprawdzie dotknął go ten problem ze względu na odczucie niesprawiedliwego obniżenia oceny koleżance z roku przez OSOBNIKA prowadzącego zajęcia, ale mógł przejść obok tego obojętnie. A jednak, postanowił dociekać, czy była zasadna własnie taka reakcja nauczyciela akademickiego.

Wkrótce ukaże się w Oficynie Wydawniczej "Impuls" kolejna monografia naukowa już emerytowanego Profesora Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu pt. "EDUSFERA
JAKO HOLISTYCZNA KATEGORIA PEDAGOGIKI OGÓLNEJ. Zarys idei
". Gdyby nauczyciel akademicki dobrze przeczytał wcześniejsze rozprawy naukowe tego znakomitego pedagoga ogólnego i antropologa pedagogicznego zarazem, to wiedziałby, że stosowany termin OSOBNIK w odniesieniu do gatunku ludzkiego jest jak najbardziej właściwy.

Ba, studentka powinna otrzymać za to pół stopnia wyżej, a nie niżej, gdyż musiała dokonać precyzyjnej rekonstrukcji odpowiedniego fragmentu teorii Romana Schulza.

Niezależnie od wszystkiego, także termin OSOBNIK stosujemy w rozprawach naukowych np. kiedy mamy na myśli osobnika jako indywiduum. Tego pojęcia używają nie tylko pedagodzy, ale i socjolodzy, a przede wszystkim filozofowie. Toruński pedagog ogólny należy do klasyków filozoficznego myślenia w pedagogice, na co nie stać niektórych wykładowców, toteż opiniują prace studentów w wymiarze potocznym, a nie naukowym.

Jeśli zatem studentka zastosowała fenomen OSOBNIK referując teorię toruńskiego pedagoga, to absolutnie nie ma w tym niczego niestosownego. W mowie potocznej może ów termin kontekstowo przyjąć pejoratywne znaczenie, ale nie w powyższej teorii naukowej. Słowo OSOBNIK posiada 137 synonimów, jak np. osoba, jednostka, indywiduum, typ, człowiek, gość, postać, typek, organizm, istota ludzka, istota, persona, śmiertelnik, itd. itd.

Synonimy słowa „osobnik” z podziałem na grupy znaczeniowe obejmują:
» osobnik - np. w odniesieniu do osoby wysoko postawionej
» osobnik - np. jako genialna jednostka
» osobnik - np. o osbobie wzbudzającej zainteresowanie
» osobnik - np. jako istota żywa
» osobnik - np. w odniesieniu do nieznajomego mężczyzny
» osobnik - np. jako osoba
» osobnik - np. w odniesieniu do nieznajomej osoby
» osobnik - np. w sensie potocznym o mężczyźnie
» osobnik - np. w odniesieniu do osoby
» osobnik - np. w odniesieniu do podejrzanej osoby
» osobnik - np. w odniesieniu do czegoś niespotykanego

Koniecznie ów niedouczony wykładowca akademicki powinien przeprosić studentkę i podwyższyć jej ocenę. Niech szybko doczyta w rozprawie Romana Schulza pt. "Wykłady z pedagogiki ogólnej. O integralną wizję człowieka i jego rozwoju" tom II jak tłumaczy on proces kształtowania się człowieka na poziomie osobniczym. Obawiam się, że studenci referujący, czym jest gatunek Homo dla naturalizmu, mogą otrzymać ocenę niedostateczną, jeśli ów akademicki osobnik ma konserwatywne poglądy.

28 marca 2018

Wyróżnienia dla prof. dr. hab. Andrzeja Bałandynowicza


Profesor nauk prawnych w zakresie kryminologii, penologii, penitencjarystyki, ale i niezwykle ceniony specjalista w zakresie socjologii prawa, filozofii prawa, pedagogiki resocjalizacyjnej, penitencjarystyki, twórca teorii adaptacji b. osób skazanych do wolności (probacji)- prof. dr hab. Andrzej Bałandynowicz otrzymał w tym miesiącu Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski oraz Medal Pamiątkowy Miasta Żywca za wspieranie osób w sytuacjach trudnych, kryzysowych nadany przez Fundację Prometeusz w Krakowie.

Odznaczony Profesor jest absolwentem studiów prawniczych na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie osiągnął wszystkie stopnie kariery naukowej. Dwadzieścia lat temu, w 1998 r. otrzymał od Prezydenta RP tytuł profesora nauk prawnych. Prof. Andrzej Bałandynowicz należy do interdyscyplinarnych badaczy w naukach społecznych genialnie łącząc wiedzę z prawa, psychologii społecznej, pedagogiki resocjalizacyjnej, teorii patogenetycznych, stosunków międzynarodowych, nauk o polityce, nauk o bezpieczeństwie i filozofii (w tym szczególnie antropologii i etyki). Wypromował kilkunastu doktorów w dyscyplinach - prawo, pedagogika i psychologia.

Pan Profesor jest zaangażowany społecznie pełniąc m.in. funkcje prezesa Polskiego Towarzystwa Higieny Psychicznej im. prof. Kazimierza Dąbrowskiego, eksperta w Komitecie Doradczym Komendanta Głównego Policji, eksperta międzynarodowego ds. więziennictwa oraz przewodniczącego Kolegium Redakcyjnego „Zdrowie Psychiczne” i "Resocjalizacja Polska". Jest członkiem redakcji „Suicydologii”, „Problemów Alkoholizmu” oraz Rady Naukowej miesięcznika "Policja 997".




Ten wybitny Uczony stworzył teorię wielopasmowej resocjalizacji z udziałem społeczeństwa z wykorzystaniem kar wolnościowych i sprawiedliwości naprawczej.

Opublikował ponad 400 rozpraw naukowych, w tym tak istotne monografie jak:

- "Ludzie bez szans. Studium adaptacji społecznej recydywistów" (1991),

- „Strach przed przestępczością w społeczeństwie polskim i niemieckim” (2003),

- "Rodzinne domy terapeutyczne resocjalizacją w środowisku otwartym" (2006),

- „Przestępczość nieletnich w Polsce – propozycja nowego modelu profilaktyki zachowań dewiacyjnych u dzieci i młodzieży” (2007),

- "Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa", (2 wyd. 2011),

- "Probacyjna sprawiedliwość karząca" (2015).



Serdeczne gratulacje dla Profesora i życzenia dalszych sukcesów naukowych!


27 marca 2018

O mitach szkolnej edukacji














Jana Nováčková opublikowała w Czechach niewielkiej objętości publikację pt. Mýty ve vzdělávání poświęconą mitom edukacji szkolnej. Autorka jest doktorem psychologii, członkinią Stowarzyszenia Kompatybilnego Kształcenia Umysłu. Specjalizuje się w poradnictwie szkolnym, uczestniczyła w międzynarodowym projekcie, który także w Polsce zyskał afirmację pod nazwą „Zdrowa Szkoła”. Działa też w Niezależnym Stowarzyszeniu Transformacji Szkoły (NEMES), w którym opracowała projekt „Swoboda w kształceniu a czeska szkoła”.

Zdaniem Nováčkove każdy dorosły ma jakieś negatywne doświadczenia z okresu szkolnej edukacji. Najgorsze są te, które skutkują toksycznymi następstwami w sferze postaw i nawyków. „Można powiedzieć, że szkoła tradycyjna uszkadza każde dziecko bez wyjątku, chociaż każde inaczej. Rozumiem przez to nierozwinięcie szeregu indywidualnych dyspozycji i zdolności, obniżenie samoświadomości, wytworzenie zależności od autorytetu, a także zbyt mały rozwój umiejętności komunikacyjnych i krytycznego myślenia, nabycie przeświadczenia, że rywalizowanie i wykazanie innym , że są gorsi niż ja, jest słuszne, a nawet ważniejsze niż współpraca itd. Niebezpieczne jest także obniżenie u niektórych dzieci aż po całkowite zniszczenie motywacji do uczenia się, degradacja kształcenia do zbierania ocen a później gromadzenie „papierów” świadczących o ukończeniu szkół.(s. 3)

W społeczeństwach pielęgnuje się tak wiele mitów na temat konieczności uczęszczania dzieci do szkoły, że nie ma się co dziwić powstawaniu oporu przeciwko nim, gdyż są one błędne. Jana Nováčková przywołuje najczęściej pojawiające się mity na temat szkoły, a mianowicie:

- Dzieci nie mogą w szkole robić to, co je bawi;

- Stopień jest dla ucznia nagrodą, tak jak dorosłego płaca wypłatą za jego pracę;

- Wszystkie dzieci muszą się uczyć;

- Ważne jest, żeby nauczyciel potrafił dobrze zrealizować program i utrzymał w klasie dyscyplinę;

- Celem kształcenia jest opanowanie wiedzy i umiejętności;

- Podręczniki są podstawą edukacji;

- Dziecko musi nauczyć się słuchania;

- Odpowiedzialności nauczymy dzieci wówczas, kiedy będziemy je dokładnie i ustawicznie kontrolować ;

- Nagrody i kary są ważnym środkiem wychowania i kształcenia;

- Szkoła musi być stresująca dla dziecka, bo w ten sposób najlepiej przygotowuje je do życia, w którym będzie musiało stawiać czoła stresom;

- Życie samo w sobie jest rywalizacją, dlatego w szkole dzieci także muszą nauczyć się współzawodniczyć;

- W szkole dałoby się wiele zmienić, gdyby nie to, że w klasach jest zbyt dużo dzieci.
(s. 4)

Czeska psycholog formułuje jeszcze następujące prawidłowości, które wynikają z jej doświadczeń w poradnictwie szkolnym:

1. Twierdzenie, że dzieci nie uczyłyby się bez przymusu, jest zdecydowanie mylne;

2. Można opanować każdą, nawet najtrudniejszą wiedzę, jeśli uczniowie mają wpływ na uczenie się;

3. Stopnie szkolne są destruktywne dla jakości kształcenia i rozwijania zainteresowań edukacją;

4. To jest nieracjonalne, by dzieci uczyły się w szkole w jednorodnych grupach wiekowych;

5. Dobry nauczyciel powinien być w klasie raczej reżyserem, aniżeli aktorem;

6. Wiedza czy rozwój osobowości nie są żadnym dylematem;

7. Podręczniki szkolne nie są niezbędne dla jakości kształcenia;

8. Rada dla nauczycieli: jak czegoś nie wiecie, to zapytajcie się o to uczniów;

9. Do uzyskania odpowiedzialności nie wystarczy sprawowanie nad dziećmi kontroli;

10. Edukacja oparta na karach i nagrodach niesie z sobą ryzyko;

11. W stresie można wyrazić to, czego się nauczyliśmy, ale nie nauczymy się czegoś nowego;

12. Klimat bezpieczeństwa w klasie jest koniecznym warunkiem jakości uczenia się.

13. Stopnie i selekcje szkolne są największym bólem naszej szkoły;

14. Dzieci uczą się także dzięki temu, czego doświadczają w domu, a nie tylko w szkole;

15. Współpraca jest czymś znacznie ważniejszym niż współzawodnictwo;

16. Troska o rozwój osobowości ucznia nie jest czymś szczególnym, ale koniecznym warunkiem lepszego uczenia się;

17. Liczba uczniów w klasie wcale nie jest tak wielką barierą jak powszechnie się sądzi;

18. Współpraca rodziny i szkoły nie powinna ograniczać się tylko do kwestii odrabiania prac domowych;

19. Opór na zmianę jest zrozumiały, ale i możliwy do pokonania.


Każdą z powyższych tez autorka opatruje także wynikami badań naukowych czy rozstrzygnięciami w rodzimej polityce oświatowej. Jest przekonana, że mogą one stanowić istotny punkt wyjścia do reform szkolnych w XXI wieku.