Ilu pedagogów wnioskowało w latach 2017-2019 o nadanie im tytułu profesora?
Wczoraj przedstawiłem dane Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów obejmujące trzydzieści lat działalności w ramach tylko jednego z zadań, jakim było rozpatrywanie uchwał jednostek akademickich
w sprawie nadania tytułu profesora samodzielnym pracownikom naukowym.
Moje zestawienie dotyczy tylko i wyłącznie wniosków dotyczących
pedagogów czy psychologów ubiegających się o nadanie im tytułu w dziedzinie
nauk społecznych. Wykaz obejmuje lata 2017-2020. Nie znam publikacji danych na
ten temat z zakresu innych dyscyplin naukowych. Jak pisałem wcześniej,
członkowie Centralnej Komisji obradowali w Sekcji Nauk Humanistycznych i
Społecznych co miesiąc rozpatrując od kilku do kilkunastu wniosków o nadanie
tytułu profesora. Tych zawsze było mniej niż innych spraw, głównie dotyczących odwołań
od uchwał jednostek odmawiających albo przewodów doktorskich, albo postępowań
habilitacyjnych.
Tabela 1. Zestawienie wniosków o nadanie tytułu profesora wraz z wynikiem
postępowania
ROK |
Liczba wniosków pedagogika |
Rozpatrzone Pozytywnie |
Negatywnie lub (w toku)
|
2017 |
9 |
6 |
3 (1) |
2018 |
10 |
7 |
3 |
2019 |
17 |
6 |
6 (4 ) |
razem |
36 |
19 |
12 (5) |
Z danych w tabeli 1 wynika podobnie, jak miało to miejsce w przypadku wniosków habilitacyjnych, że rok 2019 okazał się szczytowy w naszej dyscyplinie pod kątem rozpatrywania wniosków nadesłanych do Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów celem ich rozpatrzenia i rekomendowania Prezydentowi do nominacji lub odmówienia takiemu wnioskowi. Jeszcze pięć wniosków z minionego okresu jest nie zostało rozpatrzonych przez CK, toteż będą one analizowane w Radzie Doskonałości Naukowej.
Tabela 2. Liczba wniosków o nadanie tytułu profesora w zalezności od subdyscypliny nauk pedagogicznych kandydatów
Wnioski o nadanie tytułu profesora |
Wynik lub dalszy tok postępowań |
|||
I’2017- XII’2020 |
Pozytywny |
Negatywny |
Negatywny
Odwołanie
|
w toku |
Pedagogika
społeczna, kulturalno-oświatowa |
5 |
|
|
|
Pedagogika
ogólna, filozofia wychowania, teorie wychowania |
3 |
1 |
2 |
2 |
Pedagogika
specjalna |
1 |
3 |
|
|
Andragogika
i gerontologia , pedeutologia |
1 |
2 |
|
|
Pedagogika
wczesnoszkolna |
3 |
1 |
|
|
Pedagogika
szkolna i polityka oświatowa, akademicka |
2 |
3 |
|
|
Historia
oświaty i wychowania |
2 |
|
|
1 |
Pedagogika
mediów |
|
1 |
|
|
Pedagogika
porównawcza |
1 |
1 |
|
|
Pedagogika
resocjalizacyjna |
1 |
|
|
|
Razem |
19 |
12 |
2 |
3 |
Tabela nr 2 ilustruje dane dotyczące wniosków o nadanie tytułu profesora
samodzielnym pracownikom naukowym, których osiągnięcia afiliowane były w ramach
reprezentowanych przez nich subdyscyplin pedagogiki. Niektórzy kandydaci
wyraźnie przekraczali granice tak własnych subdyscyplin, jak i dyscyplin z
pogranicza pedagogiki (np. teologia, filozofia, psychologia).
Wyjątkowo w tej kadencji przeważały wnioski z pedagogiki ogólnej,
filozofii czy teorii wychowania, przy czym jeszcze cztery wnioski oczekują na
ich rozstrzygnięcie. Na drugim miejscu lokują się kandydaci reprezentujący
pedagogikę społeczną (5) oraz pedagogikę szkolną, politykę oświatową czy
akademicką (5).
Najsłabiej reprezentowane są takie dyscypliny jak pedagogika mediów,
pedagogika resocjalizacyjna (po 1) czy pedagogika porównawcza (tylko 2
wnioski). Jeśli porównamy te dane z opublikowanymi przeze mnie z
wcześniejszych kadencji w książce "Habilitacja" (2015), to możemy
dostrzec, w jakich dyscyplinach nauk pedagogicznych będzie bardzo trudno rekomendować
do recenzowania wniosków o nadanie tytułów już w nowej procedurze toczącej się
w Radzie Doskonałości Naukowej. Trzeba będzie wnioskować o losowanie
kandydatów na recenzentów spośród uczonych reprezentujących inne dyscypliny
nauk społecznych, ale zbliżonych badawczo do podejmowanej problematyki naukowej
kolejnych kandydatów.
Wciąż środowisko nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie będzie to rodzić
konsekwencje dla kolejnych wnioskodawców o awans. Nie ulega dla mnie
wątpliwości, że w polskiej pedagogice większość doktorów habilitowanych
"odcina kupony" od dyplomu i nie prowadzi badań oraz nie
publikuje na poziomie, który upoważniałby ich do ubiegania się o tytuł
profesora.