sobota, 17 grudnia 2016

Edukacja bez prac domowych?


Jadąc samochodem natrafiłem w jednej z audycji radiowych na rozmowę dziennikarki z nauczycielką szkoły podstawowej, która opowiadała o edukacji bez zadawania uczniom prac domowych.

Rzecz dotyczyła zatem parcjalnej innowacji edukacyjnej , która miała polegać na niezadawaniu dzieciom jakichkolwiek zadań do wykonania w domu. Żałowałem, że nie usłyszałem pełnej wypowiedzi nauczycielki, bo zdaje się, że w sytuacji permanentnego ograniczania przez państwowy nadzór pedagogiczny jakichkolwiek innowacji pedagogicznych w szkolnictwie publicznym, pozostają już tylko takie, które mają adaptacyjny charakter do wprowadzanych przez centrum władzy zmian ustrojowo-programowych.

Cieszy zatem, że nauczycielce szkoły publicznej chce się jeszcze cokolwiek zmieniać odstępując od powszechnie obowiązującego standardu i tradycyjnego modelu kształcenia. Wprawdzie ani ustawa o systemie oświaty, ani żadne z rozporządzeń minister edukacji nie zobowiązują nauczycieli do stosowania w pracy z uczniami takich czy innych rozwiązań dydaktycznych, toteż może dziwić zachwyt nad zmianą, która ma nowatorski, "wyspowy" charakter.

Innowacją w takim sensie może być wszystko np. to, że nauczyciel postanawia nie sprawdzać listy obecności, albo będzie oceniał uczniów odwołując się do ich samooceny, albo nie będzie w ogóle stosował frontalnego odpytywania swoich podopiecznych czy wywoływania ich do tablicy (także interaktywnej). Równie dobrze nauczyciel może przyjąć, że w klasie zmieni się układ stolików, albo w ogóle ich nie będzie, gdyż każde zajęcia będzie prowadził z nimi na dywanie w pozycji siedzącej (po turecku) lub leżącej czy jak komu wygodniej.
Pamiętam, jaką sensację wzbudziło wprowadzenie przez jedną z nauczycielek języka polskiego w klasie licealnej podwieszonej pod sufitem klasy huśtawki-hamaka, na którym kładł się wywołany do odpowiedzi uczeń, by bujając się, recytować wyuczony na pamięć wiersz, udzielić nauczycielce odpowiedzi na pytanie problemowe itp.

Nie wiem, czy jeszcze ta huśtająca się ławeczka spełnia w tym liceum swoją dydaktyczno-terapeutyczną funkcję, czy może przetarły się podtrzymujące ją liny i została złożona w magazynie szkolnych rupieci. Ta innowacja miała rzekomo służyć podwyższeniu efektywności kształcenia, a przede wszystkim bezstresowemu sprawdzaniu wiedzy uczniów, których rozkołysany mózg miał aktywizować odpowiednią półkulę do wydobycia z jej schowków zapamiętanych treści.

Nie widziałem wyników badań, nawet powierzchownych diagnoz tej nauczycielki na temat sensu wprowadzonej huśtawki, ale niewątpliwie wzbudziło to rozwiązanie w dziennikarskim środowisku duże zainteresowanie. Być może inny nauczyciel wpadnie na pomysł, by niewyspany uczeń w wyniku oglądania w nocy seriali filmowych mógł sobie najzwyczajniej w świecie położyć się na tym hamaku i wyspać. Ponoć można uczyć się w czasie snu…

Powróćmy zatem do tytułowej, a parcjalnej zmiany w procesie dydaktycznym, której istotą jest niezadawanie uczniom prac domowych. W świetle przyjętego przez nauczycielkę uzasadnienia szkoła jest ponoć od tego, żeby uczęszczające do niej dziecko nie musiało codziennie już po opuszczeniu murów przystani wiedzy i oświecenia niczego więcej czynić na rzecz własnej mądrości.

Niech żak po powrocie do domu nie odrabia już żadnych zadań, niczego się nie uczy, najlepiej, by w ogóle niczego już nie czytał, nie analizował, nie poszukiwał dla potrzeb udziału w zajęciach następnego dnia, bo przecież on musi być po szkole od niej w pełni uwolniony. Nie wiem zatem, co jest istotą tej innowacji? Czemu ma ona służyć? Bo komu, to już wiadomo – uczniom i nauczycielowi. Ten pierwszy odzyskuje czas wolny po powrocie ze szkoły do domu, zaś ten drugi ma go więcej na realizację zadań dydaktycznych w czasie lekcji.

Zadawanie lub niezadawanie prac domowych uczniom jest tylko jedną z wielu form pracy dydaktycznej, która może mieć swój sens w zależności od tego, jaki jest cel jej zastosowania, co o nim świadczy i jaka jest w wyniku tego realna efektywność kształcenia? W jakim stopniu i zakresie brak zadawania prac domowych przyczynia się za założonej zmiany w rozwoju dziecka? Jak ma się to rozwiązanie do najnowszej wiedzy z psychologii umysłu na temat zapamiętywania przez dzieci pożądanych treści?

A może chodzi o to, żeby nasi uczniowie niczego nie pamiętali, bo przecież w II dekadzie XXI w. mogą sobie wszystko wygooglować albo przyjdzie nowa władza i zmieni narrację historyczną, literacką czy biologiczną? Czy brak własnej pracy dziecka nad tym, by jednak coś na trwałe zapamiętało sprawi, że będzie lepiej czy /i skuteczniej radziło sobie w rozwiązywaniu nie tylko szkolnych zadań, ale także życiowych?

Może są szkoły, klasy czy uczniowie bez prac domowych. Nie wątpię, bo przecież w ponowoczesności wszystko jest możliwe. Jak tu jednak spowodować, by każdy uczeń dzięki tylko i wyłącznie zajęciom szkolnym nie tylko poznał nowe treści, ale i je zapamiętał? Niemcy mają porzekadło: Übung macht der Meister – czyli ćwiczenie czyni mistrzem. Czy chcemy, by brak domowych ćwiczeń uczynił z naszych uczniów prekariuszami?

Moim zdaniem zmiana parcjalna, w jednym tylko z ogniw procesu kształcenia, to za mało, by móc ją oceniać pozytywnie lub negatywnie. Praca domowa czy ćwiczenia indywidualne dzieci i młodzieży w wyniku zadanej im przez nauczyciela pożądanej formy aktywności są, mogą, ale nie muszą być realizowane w domu. Musimy jednak dysponować odpowiedzią na pytanie: jeżeli uczą się bez odrabiania prac domowych, to w jakim charakterze zdobywają i zapamiętują wiedzę wyłącznie w czasie pobytu w szkole? Jak jest on długi i jakie oferuje się uczniom towarzyszące tej zmianie inne ogniwa w procesie kształcenia?


6 komentarzy:

  1. Bardzo celnie Panie Profesorze uderzył Pan w ten destrukcyjny medialny humbug!!! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ROBERT PAWLAK, Akademia Pedagogiki Specjalnej

      Szanowny Panie Profesorze. Brałem udział w tej audycji w Polskim Radio 24, wraz Panią Dyrektor Szkoły podstawowej. A co w przypadku szkół prywatnych, w których rodzice płacą czesne, gdzie jest zwiększona liczba zajęć obowiązkowych i odbywają się tzw. odrabianki? Czy w takim przypadku rodzice mają prawo oczekiwać od szkoły, że nauczyciele przypilnują, że lekcje są odrobiona? Jeśli dziecko przychodzi do domu z nie odrobionymi lekcjami, to oznacza, że szkoła nie wywiązała się ze swojego obowiązku, mimo, że pobrała czesne. Dziecko wraca do domu i siada do lekcji. Takie obciążenie nauką od rana do późnego wieczora negatywnie wpływa na młodego człowieka i całą rodzinę. Czy szkoła prywatna powinna przerzucać swoje obowiązki na rodziców? Robert Pawlak, Akademia Pedagogiki Specjalnej

      Usuń
  2. Brawo Panie Profesorze! Poszukiwanie "przestrzeni" na działalność innowacyjną w takich zakresach świadczy o sporych ubytkach pomysłodawczyni w zakresie metodyki -wszak zadania domowe mogą, a nawet powinny pełnić różnorodne funkcje i w związku z tym przyjmować różnorodne formy. To przykre, że zadania domowe postrzegane są także przez nauczycieli najczęściej jako "wykonywanie tego na co zabrakło czasu na zajęciach w szkole" -stąd zapewne i takie pomysły na (pseudo)innowacyjne inicjatywy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najistotniejsze jest ciągłe odpowiadanie na pytanie jakie są przyczyny, cele i skutki zadań domowych. Ale w szkołach jest to temat tabu (jeden z wielu).

    OdpowiedzUsuń
  4. Szanowni Państwo,
    Osobiście nie mam zastrzeżeń do zadawania prac domowych dzieciom o ile nie wymagają one ode mnie jako rodzica tłumaczenia dziecku co ma zrobić. Podstawową i zasadniczą funkcją szkoły jest przekazywanie wiedzy, tak jak moją rolą jest wychowywanie latorośli. Nie zgadzam się na etat "nauczyciela" w domu. Nie mam do tego ani kompetencji, ani chęci. Odnoszę wrażenie, że sporo nauczycieli wykłada swój przedmiot w taki sposób, że coś tam powiedzą na lekcji, kto zrozumie, ten zrozumie, a jak się nie uda to niech rodzice tłumaczą w domu. Nie tędy droga. Rozumiem, że kłopoty z pojęciem tematu może mieć jedno lub dwoje dzieci, ale jeżeli ten problem dotyczy 3/4 klasy to już chyba coś jest nie w porządku. Staram się nie tłumaczyć mojemu dziecku w domu NICZEGO związanego z lekcjami. Robię to jak najbardziej świadomie i celowo. Wiem, że jeżeli moja córka zrozumie, że musi uważać na lekcji lub przychodzić do nauczyciela po kilka razy, aby coś pojąć, to będzie to umiała. Ja nie jestem nauczycielem, nie prowadzę też homeschoolingu. Niestety niektórzy nauczyciele twierdzą, że nie mają czasu na dodatkowe tłumaczenia i ignorują prośby uczniów, aby ukryć fakt, że po prostu kiepsko idzie im przekazywanie wiedzy. Pozdrawiam i Wesołych Świąt. Krystyna

    OdpowiedzUsuń
  5. Prace domowe przeszkadzają w nauce i pogarszają stan wiedzy ucznia.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli masz zamiar kogoś obrazić, to zrezygnuj z komentowania.