czwartek, 24 marca 2016

(Nie-)skuteczność nauczania metodologii badań społecznych studentów pedagogiki


Przeglądając naukowe periodyki przypomniałem sobie artykuł socjolog Uniwersytetu Zielonogórskiego i jego profesor Ewy Narkiewicz-Niedbalec oraz dr Edyty Mianowskiej pod powyższym tytułem. Swoje doniesienie z badań opublikowały w Roczniku Lubuskim (2012 tom 38, część 2).

Autorki przeprowadziły wśród studentów nauk pedagogicznych w swojej uczelni sondaż, mający na celu sprawdzenie, czy nauczanie metodologii badań społecznych jest skuteczne? Same zapewne prowadziły kształcenie w tym zakresie, a zatem i diagnoza miała spełnić istotną rolę w rozpoznaniu i ewentualnym skorygowaniu tego procesu. Informacja zwrotna na temat efektów kształcenia powinna mieć właśnie taki, indywidualny charakter, by prowadzący zajęcia mieli świadomość tego, jakie są słabe punkty, a z czym ich studenci najlepiej sobie radzą.

Inna rzecz, że kiedy prowadzimy egzaminy, także testowe, to ich wynik jest także dla nas miarą nie tylko skuteczności uczenia się (studiowania) akademickiej młodzieży, ale także klarowności naszych zajęć. Prowadzący seminaria dyplomowe - głównie magisterskie, bo już nie piszę o doktoranckich, najlepiej przekonują się o jakości metodologicznego wykształcenia studentów. Tu są dopiero "schody", kiedy magistranci już w czasie pierwszych zajęć zaczynają od tego, co i jak będą badać, nie mając jeszcze za sobą porządnej kwerendy i merytorycznej analizy literatury przedmiotu.

Zapisane w KRK efekty kształcenia są świetne na papierze, ale wymagają przede wszystkim większych nakładów finansowych na to, by móc uzyskać jak najwyższy poziom metodologicznych kwalifikacji u studentów. Tymczasem oni mają najczęściej najtańszą formę zajęć, czyli wykłady, a rzadko ćwiczenia warsztatowe i zadania, wymagające samosprawdzenia własnych kompetencji. Co gorsza, nie ma już w ogóle nie tylko na pedagogicznych studiach tzw. terenowych obozów naukowych, w trakcie których młodzi ludzie uczyliby się zespołowego prowadzenia badań zgodnie z przyjętym modelem teoretycznym i wystandaryzowanymi narzędziami badań.

Pomiar zielonogórskich socjologów był niczym innym jak testem wiadomości i umiejętności. Odnotowano w badaniu poprzecznym w grupie dwóch roczników - kilkunastoprocentowy spadek poziomu wiedzy i umiejętności w przypadku zastosowanego testu w trudniejszej wersji i kilkuprocentowy spadek przy zastosowaniu łatwiejszego testu. Oceniano wiedzę i umiejętności w trzech kategoriach: "poniżej przeciętnej", "przeciętnej" i "powyżej przeciętnej". Można jedynie się domyślać, że ta pierwsza oznaczała de facto niezdolność do prowadzenia jakichkolwiek badań społecznych.

Dane są porażające, bowiem wynika z nich, że "poniżej przeciętnej" była wiedza z zakresu metodologii badań u 76,7% studentów, zaś ich umiejętności w tej kategorii obejmowały 77,1% studentów. Wiedzę ogólną z metodologii ogólnej nauk poniżej przeciętnej miało 66,4% studentów. To są realne efekty (braku)wykształcenia.

9 komentarzy:

  1. Przy tej okazji proponuję zapoznanie się z bardzo trafną i odważną opinią prof. Stanka nt. młodych, wykształconych bezrobotnych >>
    http://wyborcza.pl/1,95892,11633916,Profesor_do_mlodych__wyksztalconych_bezrobotnych_.html

    Bogdan Stepień

    OdpowiedzUsuń
  2. (Nie-)skuteczność nauczania metodologii badań społecznych studentów pedagogiki
    Mam problemy ze sformulowaniem tytulu.Chyba trzeba dodac przez studentow.Inaczej mam wrazenie ze metodologia badan spolecznych jest wlasnoscia studentow pedagogiki.Coraz czesciej mam takie problemy ,nie majac stalego kontaktu z jezykiem
    Pozdrowienia Maria Donevska

    OdpowiedzUsuń
  3. Tytuł jest w porzo, ale trochę rozumiem odczucie p. Marii (choć na pewno nie "przez studentów"), gdy lepiej byłoby najpierw umieścić tzw. dopełnienie bliższe ("studenci"), potem dalsze ("metodologii badań społecznych"), czyli:

    (Nie-)skuteczność nauczania studentów pedagogiki metodologii badań społecznych

    OdpowiedzUsuń
  4. W porzo czyli byczo? Czy tak Panie Profesorze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brakuje anonimowemu poczucia humoru. Byczo, kaczo, indyczo.

      Usuń
    2. I zrobiło się wesoło. Na serio warto przeczytać streszczenia doktoratów, bronionych ostatnio na masową skalę oraz zapoznać się z dorobkiem naukowym (a raczej pseudo ) wielu osób ostatnio habilitowanych, oni też mało wiedzą o metodologi badań. Rozdziały badawcze dają do opracowania tzw. statystykom.

      Usuń
  5. Ograniczmy jeszcze bardziej liczbę godzin nauczania metodologii...czemu nie? Bez sensu...

    Uczę tego przedmiotu. I naprawdę niewiedza studentów jest ostatnią rzeczą jaka mnie oburza.

    Ale jak czytam teksty gdzie laureaci NCN przyjmują hipotezy zerowe to chce mi się wyć...

    OdpowiedzUsuń
  6. Ta, proponuję by studentów pedagogiki uczyć logiki, ale co się dziwić młodym skoro prof. zw. nie wiele wiedzą o logice formalnej, a tym bardziej o statystyce
    wykorzystywanej w poważnych badaniach empirycznych hahhahahahah

    OdpowiedzUsuń