czwartek, 7 marca 2013

Uczelnie publiczne kreują nowe specjalności

Jednym z wartościowych elementów zmian w szkolnictwie wyższym jest możliwość kreowania przez jednostki akademickie nowych kierunków studiów lub w ramach już istniejących takich specjalności, które otwierają zupełnie nowe możliwości studiowania problemów, zjawisk czy naukowych wyników badań i charakterze interdyscyplinarnym. Na kierunku PEDAGOGIKA na Wydziale Pedagogicznych Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie powstaje nowa specjalność o takim właśnie charakterze. Od nowego roku akademickiego 2013/2014 uruchamiane są studia: Animacja społeczna-judaizm i kultura żydowska na ziemiach polskich. Każdy, kto jest zainteresowany tą problematyką, będzie mógł podjąć studia II stopnia (magisterskie), które publiczna Akademia uruchamia w ramach współpracy merytorycznej z pracownikami Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie.

Specjalność ma unikalny charakter, gdyż łączy przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne, ekumeniczne ze specjalnościowym, które umożliwi dostęp do wiedzy i nabycie umiejętności kreatora i animatora działań edukacyjnych oraz społecznych w zakresie upowszechniania wiedzy o judaizmie i kulturze żydowskiej na ziemiach polskich. Dodatkowym interesującym elementem programu są lektoraty języka hebrajskiego (biblijnego i współczesnego) oraz języka jidysz. Specjalność zapewni wykształcenie pedagoga-animatora działań społecznych, umożliwiając pozyskanie pogłębionych kwalifikacji pedagogicznych z uwzględnieniem wielokulturowego kontekstu nauk humanistycznych i społecznych. Profil absolwenta specjalności uwzględnia wiedzę o judaizmie i kulturze żydowskiej na ziemiach polskich, polsko-żydowskie dziedzictwo kulturowe, zagadnienia edukacji na temat Holocaustu w aspekcie porównawczym, umiejętności w zakresie podstaw biblijnego oraz współczesnego języka hebrajskiego, języka jidysz, tworzenia projektów edukacyjnych (konstrukcja ścieżek edukacyjnych, promocja kultury, turystyka historyczna, współpraca z instytucjami kultury etc.) z uwzględnieniem potrzeb społecznych w obszarze animacji kultury i współpracy polsko-żydowskiej.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent specjalności będzie gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazując aktywność i wytrwałość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie animacji społecznej w środowisku wielokulturowym, odznaczając się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych zgodnych z profilem specjalności. Absolwent specjalności znajdzie zatrudnienie w instytucjach kultury, w tym w instytucjach muzealnych, placówkach edukacyjnych, fundacjach i stowarzyszeniach, zajmujących się szeroko rozumianym, żydowskim oraz polsko-żydowskim, dziedzictwem kulturowym. W module specjalnościowym znajdą się takie m.in. przedmioty, jak:

Dialog chrześcijańsko-żydowski

Dzieje Żydów na ziemiach polskich

Polsko-żydowskie dziedzictwo kulturowe

Turystyka historyczna szlakiem pozostałości kultury żydowskiej

Promocja kultury i pozyskiwanie funduszy

Edukacja na temat Holocaustu w aspekcie porównawczym

Współczesny Izrael i kultura żydowska.


4 komentarze:

  1. Podobne specjalności powinny dotyczyć wiedzy o ludzkiej seksualności aby nikt nigdy nie powiedział podobnych słów jakie ostatnio padły z ust naszego byłego prezydenta.

    OdpowiedzUsuń
  2. To ciekawe, jak anonim wyobraża sobie studia o ludzkiej seksualności? Przecież są one częścią studiów medycznych, pielęgniarskich, a nawet pedagogicznych.
    Wystarczy, że ze sztucznymi penisami biegają po łódzkich szkołach za pieniądze podatników seksedukatorki.

    Jola

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy domagam się wiedzy na temat seksualności mam na myśli ten rodzaj wiedzy, który uwzględniałby i cielesność i duchowość zarazem. Upraszczając mam na myśli taki rodzaj wiedzy, w kontekście której to przez seksualność rozumiem coś, co nazywamy "tożsamością", czy też "podmiotowością". Pomijam już fakt, że wiedza takowa winna być elementem programu nauczania już w szkołach podstawowych, ale z uwagi na głos "katoprawicy" długo jeszcze nie będzie. Od lat mieszkam w UK i pod względem edukacji seksualnej kraj ten świeci mi przykładem. Fakt, nie pokazuje się tam sztucznych penisów... ale prawdziwe (w Polsce byłby to skandal). Co więcej, mówiąc o seksualności wprost mówi się o przyjemności jaką może dawać (w Polsce byłyby to skandal jeszcze większy). Jest mi przykro, że żyję w kraju w którym edukacja seksualna bulwersuje bardziej aniżeli słowa o murze za którym powinni zasiadać osoby o orientacji LGBT.


    Koniecznie chciałbym się także ustosunkować do obecności specjalności o których mowa w niniejszym poście. Otóż uważam, że to wspaniała inicjatywa także z uwagi na obecne w naszym kraju akcenty antysemickie. Chcę wierzyć, że wiedza m.in. na temat dialogu żydowską-chrześcijańskiego przynajmniej ten mur zburzy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cielesność i duchowość ("zarazem") pokazywania prawdziwych penisów - istotnie, do tego trzeba powołania nowych kierunków studiów, bo obecne kierunki zbyt słabo przygotowują swoich absolwentów do tego typu praktyk. Nieco lepiej jest z pracami naukowymi na temat pokazywania "gołej prawdy" przez osobniki pozbawione "prawdziwych penisów" (eufemistycznie zwie się to zjawisko "sponso-ringiem"). Dziękuję za to zdumiewające świadectwo obowiązywania starej prawdy, że podróże kształcą.
      KArol

      Usuń

Jeśli masz zamiar kogoś obrazić, to zrezygnuj z komentowania.