poniedziałek, 31 stycznia 2011

Efekty kształcenia pedagogów


Nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym wprowadza ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego jako podstawowe narzędzie organizacji procesu kształcenia. Wiąże się to z:

• rezygnacją z obecnych zasad standaryzowania kierunków studiów na rzecz standaryzowania efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji personalnych i społecznych w poszczególnych obszarach;

• rezygnacją z centralnej (ustalanej rozporządzeniem Ministra) listy nazw kierunków studiów oraz odpowiadających im standardów kształcenia oraz umożliwienie uczelniom autonomicznego opracowywania programów studiów w ramach obszarów kształcenia, w zgodzie z określonymi dla nich standardami

• Efekty kształcenia określone na poziomie centralnym są podstawą do opracowania przez uczelnię (wydział lub inną jednostkę prowadzącą studia) oczekiwanych efektów kształcenia związanych z konkretnym programem studiów prowadzonym przez tę uczelnię/wydział

W wyniku tych zmian jednostki autonomiczne uczelni będą mogły swobodnie kształtować nazwę i treść programów studiów (choć budując je na bazie efektów kształcenia oraz z zachowaniem wymagań Krajowych Ram Kwalifikacyjnych i obszarów kształcenia), zaś jednostki uczelni o ograniczonej autonomii będą: (1) musiały ubiegać się o zezwolenie, gdy zechcą stworzyć kierunek całkowicie odmienny od obecnego, (2) będą mogły zaadaptować jeden z zaakceptowanych przez MNISzW wzorcowych opisów kierunku studiów. Obydwu rodzajom jednostek będą potrzebne i użyteczne takie wzorcowe (przykładowe) opisy studiów: dla inspiracji dla tworzenia i odniesienia własnych propozycji, bądź dla bezpośredniego wdrożenia.

Trwają prace nad szczegółowymi opisami efektów kształcenia dla poszczególnych dyscyplin i odpowiadających im kierunków studiów. Pedagogika znajdzie się w naukach humanistycznych. Dla każdego kierunku studiów powołano koordynatorów, odpowiedzialnych za przygotowanie opisu efektów kształcenia, które mają być wyrażone zestawem pożądanych umiejętności, wiedzy oraz kompetencji personalnych i społecznych. Dla pedagogiki na koordynatorów powołano dr hab. Mirosławę Nowak-Dziemianowicz, prof. DSW oraz dr hab. Beatę Przyborowską, prof. UMK. Ten Etap prac, zgodnie z kalendarzem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ma trwać do początków marca.

Ważne jest teraz to, by prowadzący studia na kierunku pedagogika włączyli się ze swoimi uwagami i propozycjami w opracowanie owych efektów dla naszego kierunku studiów. W dniu 24 lutego br. o godz. 11:00 na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK w Toruniu (ul. Fredry 6/8) odbędzie się spotkanie dla osób zaangażowanych w to zadanie. Nasi Koordynatorzy przedstawią i przedyskutują na tym spotkaniu propozycje zapisu studiów I-szego, II i III stopnia na kierunku pedagogika, według wymagań Krajowych Ram Kwalifikacji. Uzgodnione propozycje zostaną skierowane na początku marca do MNiSzW. Proszą zatem, by wszyscy zainteresowani tą reformą potraktowali powyższy kalendarz prac jako niezmiernie ważny oraz pilny. Zgłoszenia osób odpowiedzialnych na Wydziałach za prace nad KRK należy kierować do Pani dr hab. Beaty Przyborowskiej, prof. UMK do 20 lutego 2011 r.
(e-mail: bprzybor@ped.uni.torun.pl ; tel. 0 695 328 400)

6 komentarzy:

  1. O jakich efektach chcecie debatować? Wystarczy przeczytać w dzisiejszej Łódzkiej Gazecie Wyborczej, jak to kanclerz WSP w Łodzi robi w konia studentów (o tym zjawisku pisał profesor chyba kilka dni temu) wrzucając im dodatkową opłatę za egzamin dyplomowy. Co? Za mało jeszcze kasy płacą studenci za studia? Potrzebne są środki na biznesik? A studenci mają brać kredyty? Dobrze, że Rzecznik Praw Studenta zajął się tą sprawą. Jakoś tylko pozwana jest nieuchwytna. Może rektor wyjaśni studentom, jak godnie są tu traktowani? Tu zapewne nie są potrzebne dyskusje na temat efektów kształcenia. Chyba, że jednym z nich jest umiejętność czytania podkładanych przez administrację umów, jak opisał to dziennikarz GW.

    Basia

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie drobne pytanie: czy ktokolwiek z tego zacnego gremium KIEDYKOLWIEK pracował w jakiejś szkole, nie bądźmy wymagający- chociaż 5 lat?
    Czy tylko jest teoretykiem?
    Ja jestem teoretykiem pływania, poznałem style: żabka, grzbietowy- znam wszystkie niuanse, ale w teorii...?

    OdpowiedzUsuń
  3. Nadszedł czas na pracodawców. Niech powiedzą, napiszą, jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel czy pedagog po studiach wyższych I i II stopnia. Nie ma co się wymądrzać lub narzekać na szkoły wyższe, tylko napisać, czego się oczekuje.

    Tadeusz

    OdpowiedzUsuń
  4. a dlaczego Pan Profesor wybrał APS jako podstawowe miejsce pracy? Czy może dlatego, żeby za rok zostać tam Rektorem?
    Z poważaniem, Marzanna.

    OdpowiedzUsuń
  5. A dlaczego pani Marzanna tak się o mnie troszczy? Mogę Panią zapewnić, że nie po to podjąłem pracę w APS w Warszawie. Jeśłi się zatem Pani obawia, że mógłbym chcieć zostać Rektorem APS, to jest w błędzie. Może Marzanna spać spokojnie. Ta Uczelnia ma znakomitego Rekotra. Jestem dumny, że współpracuję naukowo w środowisku, które ma wysokie standardy kształcenia i prowadzenia badań naukowych, nie wspominając już o tym, że jest to uczelnia publiczna, która posiada pełne uprawnienia akademickie. W Łodzi takiej uczelni nie ma. Zapraszam, warto studiować w APS i rozwijać się tu naukowo.

    OdpowiedzUsuń
  6. Greetings from California! I'm bored to death at work so
    I decided to browse your website on my iphone during
    lunch break. I enjoy the knowledge you provide here and can't wait to take a
    look when I get home. I'm surprised at how fast your blog loaded on my cell phone ..
    I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, fantastic site!



    my web blog; www.Facebookaccountpasswordhacker.org

    OdpowiedzUsuń

Jeśli masz zamiar kogoś obrazić, to zrezygnuj z komentowania.