niedziela, 6 czerwca 2010

Wychowanie, edukacja, nauka i szkolnictwo wyższe na stronach komitetów wyborczych kandydatów na Prezydenta RP














Programy wyborcze kandydatów na Prezydenta RP zapewne nie mogą być zanadto rozbudowane, by wyborca mógł szybko rozpoznać, jakie są ich priorytety, główne myśli, idee czy wartości, wokół których zmierzają budować własną prezydenturę. Tylko komitety wyborcze czterech - spośród liczących się w tegorocznych wyborach Kandydatów (Bronisława Komorowskiego, Jarosława Komorowskiego i Grzegorza Napieralskiego) - mają swoje strony internetowe, co najlepiej świadczy nie tylko o ich zapleczu organizacyjnym, politycznym, ale i medialnym, ale i potwierdza otwartość na ponowoczesną komunikację, gotowość do włączania osób akceptujących ich programy, możliwość pozyskiwania różnych opinii i tworzenia oddolnego ruchu zaangażowania w zarysowanym kierunku.

Przywołuję zatem w tym miejscu (w kolejności alfabetycznej nazwisk kandydatów) te fragmenty programów wyborczych, które wprost nawiązują do wychowania, edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego. Mamy jeszcze dwa tygodnie czasu na poszukiwanie danych, interpretacji czy wyjaśnień tego, co wydaje się nam jeszcze niejasne, wątpliwe czy godne szczególnego rozwinięcia. Warto świadomie i czynnie wpływać na wybór Prezydenta RP.

I. Zarys programu wyborczego Jarosława Kaczyńskiego

Za najważniejsze uważam dziś trzy sprawy:
Pierwszą jest przyspieszenie rozwoju kraju i rozwiązywania naszych codziennych problemów. (…)
Nasze państwo musi wprowadzać coraz lepsze sposoby wspierania rodzin i tworzyć bardziej przyjazny klimat dla rodzicielstwa. Młodym ludziom musi pomagać w ich starcie życiowym, aby zakładali rodziny nie na emigracji, lecz we własnym kraju. Tutaj powinni mieć dobrze opłacaną pracę i możliwość uzyskania mieszkania. Nie można godzić się z nierównością szans edukacyjnych polskich dzieci. Trzeba lepiej troszczyć się o naukę i kulturę, bo zaniedbania w tych dziedzinach będę trudne do odrobienia.
(…)
Musimy pamiętać o ludziach, którym bez własnej winy żyje się gorzej niż innym. Trzeba skuteczniej pomagać rodzinom i środowiskom, które same nie potrafią wyrwać się z biedy. Więcej naszej solidarności potrzebują osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji i ci, którzy się nimi opiekują. Świat zna przecież sposoby rozwiązywania podobnych problemów.
Druga sprawa to dobra pozycja Polski w świecie i Unii Europejskiej.
Doświadczenie ostatnich pięciu lat uczy, że nasi partnerzy liczą się z nami wtedy, gdy sami znamy swoją wartość i potrafimy zabiegać o swoje. Szanując zdanie innych, musimy przedstawiać bez kompleksów własne argumenty i na tej podstawie dążyć do uczciwego porozumienia.
Trzecia sprawa to połączenie nowoczesności z tradycją.
Polska musi być krajem nowoczesnym. Dla innego nie ma miejsca we współczesnym świecie. Jednocześnie musi być mocna swoją tradycją. Musimy pielęgnować pamięć historyczną, swój dorobek kulturalny i ojczysty język, zachować szacunek dla sprawdzonego modelu rodziny i innych wartości, które budowały nasz Naród. Dumni z tego, że jesteśmy Polkami i Polakami, będziemy szybciej unowocześniać swój kraj.
Bardzo ważną wartością naszej kultury jest prawda. Dziś potrzebujemy prawdy o tym, co w naszym kraju nie działa jeszcze tak, jak byśmy chcieli. Znając tę prawdę i głośno o niej mówiąc, można wypracować dobre rozwiązania w najważniejszych dla Polski sprawach. Właśnie wokół nich musi toczyć się narodowa debata. Prezydent powinien do niej zachęcać i dbać o to, aby wszyscy mieli w niej równe prawa. Przede wszystkim zaś powinien bronić wspólnego dobra oraz inicjować pożądane zmiany.

http://jaroslawkaczynski.info/polska/Zarys_programu_wyborczego_Jaroslawa_Kaczynskiego

II. Zarys programu wyborczego Bronisława Komorowskiego

Kandyduję na stanowisko Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, by wspierać modernizację Polski i dbać o dobro wszystkich Polaków.

Prezydent – odpowiedzialność za przyszłość

System ochrony zdrowia, rozwój nauki i systemu edukacji, kluczowy dla rozwoju Polski nie może być poza obszarem zainteresowań Prezydenta. (…) Zadaniem Prezydenta jest dbanie o taki rozwój kraju, w którym nikt z racji urodzenia, stopnia sprawności, wykształcenia, czy miejsca zamieszkania nie jest pozbawiony możliwości bycia we wspólnocie , a więc także prawa do pomocy w sytuacji trudnej. System edukacji dążąc do jak najlepszego wykształcenia i tworząc warunki do sprawiedliwej rywalizacji nie może służyć do wyrzucania poza nawias tych najsłabszych.

Pomoc dla rodzin i ludzi spoczywa na państwie, wspieranym poprzez organizacje pozarządowe i pomoc wzajemną rodzin. Troska o równomierny rozwój jest dyktowana nie tylko nakazem moralnym. Jest również praktycznym myśleniem o przyszłości. Powstawanie obszarów wykluczenia jest zagrożeniem dla rozwoju, tworzy warunki zagrażające bezpieczeństwu, zarówno w domu jak i na ulicach. (…) Bez historycznej pamięci i świadomości naszych korzeni nie można zbudować społecznego ładu zakorzenionego w wartościach. Możemy być dumni z wielkiego zrywu Solidarności, który doprowadził do obalenia komunizmu, umiejętności wyjścia z księżycowej gospodarki socjalistycznej i zbudowania gospodarki rynkowej oraz z uzyskania bezpiecznych granic i trwałych sojuszy międzynarodowych.

Patriotyzm oznacza dziś umiejętność nawiązywania współpracy ponad podziałami politycznymi, co jest szczególnie ważne na szczeblu lokalnym i regionalnym. Chciałbym, aby sprzyjał temu system wyborczy do samorządów. Będę więc działał na rzecz jednomandatowych okręgów w wyborach do rad gmin, co będzie sprzyjać wykształceniu silnych lokalnych społeczności z autentycznymi liderami.
Patriotyzm to umiejętność organizowania wzajemnej pomocy. Budowanie przestrzeni w której każdy może czuć się bezpiecznie. Jako Prezydent będę wspierał inicjatywy i organizacje pozarządowe - fundament społeczeństwa obywatelskiego.

Dużą wagę przywiązuję do wspomagania rozwoju harcerstwa, jako szkoły patriotyzmu, współdziałania, odpowiedzialności i budowy wspólnoty, czyli tych cnót, które zbyt często gubione są w bezwzględnej walce konkurencyjnej. Patriotyczne myślenie o przyszłości to także dbałość o usuwanie barier rozwoju, wspomaganie polskiej nauki i polskiego systemu edukacyjnego oraz współpracy nauki z gospodarką. Chcę budować przestrzeń do obywatelskiej debaty nad najważniejszymi dla kraju sprawami, mobilizować środowiska polityczne, naukowe, eksperckie do wspólnej dyskusji nad wypracowaniem najlepszych rozwiązań dla polskiej rzeczywistości prawnej, gospodarczej, dla dobrobytu obywateli.
(…)

Polsce potrzebna jest polityka oparta na rozwadze w działaniu, szacunku dla ludzi inaczej myślących i dostrzeganiu w politycznym przeciwniku partnera. Chcę, by Polska była krajem ludzi wykształconych i przewidujących, krajem innowacji, umiejętności i współpracy. By Polska była mądra i rozważna.


http://www.bronislawkomorowski.pl/dlatego-komorowski.html


III. Deklaracja prezydencka Grzegorza Napieralskiego:

Kandyduję na prezydenta RP w przekonaniu, że Polska potrzebuje na tym urzędzie polityka młodego, postępowego, odpowiedzialnego i bogatego w doświadczenie poprzedników. Zagwarantuję prezydenturę odpowiedzialną, ponadpartyjną, przeciwdziałającą politycznemu monopolowi prawicy.

Oto punkty mojej deklaracji:

• Polska bez podziałów. Nie jest ważne, gdzie ktoś kiedyś stał. Ważne jest, co chce robić dzisiaj i gdzie jest teraz. (…) Będę stał na straży wolnego, sprawiedliwego państwa, jakości stanowionego prawa i równych praw dla wszystkich obywateli (bez względu na ich poglądy, wartości, idee, pochodzenie, polityczny życiorys, wyznanie, płeć, orientację seksualną). Jestem orędownikiem państwa nowoczesnego, świeckiego, neutralnego światopoglądowo, oddzielonego od kościoła. Będę dbał, by konkordat nie był nadużywany.

• Bezpłatna edukacja i dostęp do Internetu. Opowiadam się za bezpłatną edukacją na wszystkich poziomach, od szkoły podstawowej, aż po studia wyższe. Podejmę starania, aby Internet stał się dostępny dla każdego i bezpłatny.

• Wiedza jako przepustka do lepszej przyszłości. Domagam się zwiększenia nakładów na naukę, bo dziś są dramatycznie niskie i pozbawiają Polskę szans konkurowania z innymi, a świat jest coraz bardziej konkurencyjny. Studia są prawem – nie towarem. Uczelnia nie jest przedsiębiorstwem, ale miejscem zdobywania wiedzy.

• Konkretna pomoc rodzinie. Jestem zwolennikiem utworzenia i szybkiej realizacji Narodowego Programu Budowy Przedszkoli, tak, by były one dostępne dla wszystkich dzieci. Wystąpię z taką inicjatywą.


http://www.napieralski.com.pl/program

IV. KONTRAKT DLA POLSKI Andrzeja Olechowskiego:

(...)
Będę jednoczył Polaków. Nie będę dzielił ludzi na lepszych i gorszych. Wszyscy obywatele, niezależnie od przekonań, poglądów, pozycji społecznej czy stylu życia zasługują na szacunek i wsparcie swojego Prezydenta. Ustanowię nowe standardy dialogu, kompromisu i współpracy. Dołożę wszelkich starań, aby zespolić nasze siły i stworzyć z nas zespół - drużynę Polska.
(...)

Pomogę w wypracowaniu rozwiązań ułatwiających młodym ludziom usamodzielnianie się. Będę promotorem młodych Polaków. Wzmocnię ich głos w życiu publicznym. Otworzę inne możliwości uczestnictwa w polityce niż w partyjnych młodzieżówkach. Spowoduję, że zmniejszy się liczba tych, którzy uważają, że w Polsce jest „niefajnie”.
(...)

Pomogę w pracach nad nowym kształtem edukacji. Ich efektem musi być większa konkurencja wśród szkół i wyższych uczelni (państwowych i prywatnych) oraz wyższa jakość polskich dyplomów.


http://www.olechowski.pl/program/show/id/6

5 komentarzy:

  1. Kiedyś, jeszcze przy poprzednich wyborach do każdego z kandydatów przedstawiając się napisałem z pytaniem.
    Pytanie brzmiało, jaki mają pomysł na edukację, na szkołę, co zamierzają dla niej zrobić, jakie są priorytety. Ministrem Edukacji będzie ktoś z nadania, czy mały konkurs spośród kilku chętnych (wskazanych).
    Żaden, powtarzam żaden z kandydatów nie udzielił mi odpowiedzi, choć podpisałem się imieniem i nazwiskiem, podałem miejsce pracy.
    Tak u polityków jest z edukacją, to co piszą, to tylko "kiełbasa wyborcza".
    Moim zdaniem na dziś, każdy z nich zamiast spotów w TV, bilbordów- jakby te pieniądze przekazali na powodzian lub na jakąś zalaną szkołę- remontując ją.
    Ale niedoczekanie nasze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Instytut Edukacji Ustawicznej dr Beaty Owczarskiej w Łodzi (http://www.ieu.pl/?c=ltp&d=0003) wraz z Oddziałem Łódzkim PTP skierował do sztabów wyborczych wszystkich kandydatów na Prezydenta list z prośbą o ustosunkowanie się do 12 kwestii:
    Czy poparłby Pan obywatelską inicjatywę ustawodawczą w sprawie (proszę napisać TAK lub NIE):

    1. Bonu oświatowego w szkolnictwie publicznym.
    2. Edukacji przedszkolnej dla każdego dziecka.
    3. Reaktywowania szkolnictwa zawodowego.
    4. Ratyfikowania Konwencji o Prawach Dziecka w kwestii ochrony dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym.
    5. Likwidacji Karty Nauczyciela.
    6. Dokończenia procesu decentralizacji systemu oświatowego na rzecz zwiększenia autonomii szkół.
    7. Zwiększenia autonomii województw w zakresie polityki oświatowej.
    8. Uspołecznienia szkół i przedszkoli przez powołanie rad szkolnych i przedszkolnych.
    9. Zwiększenie kontroli społecznej nad polityką ministra edukacji narodowej (powoływana przez Sejm Krajowa Rada Oświatowa).
    10. Utworzenia samorządu zawodowego nauczycieli.
    11. Zmiany struktur systemu szkolnego (włączenie gimnazjum w strukturę szkół ponadgimnazjalnych) - czyli model 6+6 (4).
    12. Włączenie MEN i MNiSW w strukturę Ministerstwa Kultury.

    Na tę prośbę odpowiedziały jedynie komitety dwóch kandydatów: Grzegorza Napieralskiego i Kornela Morawieckiego. Kto wie, jakie mogły być ich odpowiedzi na każde z w/w pytań, a jak powinni odpowiedzieć na nie pozostali kandydaci?

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiś wybiórczy ten wybór-kandydatów jest więcej;-)
    Poza tym np.Kwaśniewski deklarował poparcie dla edukacji, a potem puścił niewydarzoną "reformę" gimnazjalną Handkego/Dzierzgowskiej.
    Kandydaci coś głoszą żeby ich wybrać, ale potem robią często dokładnie na odwrót;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. W związku z wzrostem poparcia dla Andrzeja Olechowskiego wprowadzam fragmenty jego Kontraktu dla Polski, które dotyczą wychowania, edukacji, nauki i szkolnictwa wyższego. Niestety, nie odnajduję strony Komitetu Wyborczego Waldemara Pawlaka, stąd jego nieobecność w niniejszej prezentacji programów wyborczych. Na stronie internetowej PSL, nie ma jego programu wyborczego (poza hasłami).

    OdpowiedzUsuń
  5. 5. Czy poparł Pan obniżenie wieku obowiązku szkolnego? Czy opowiada się Pan za płatnymi studiami?

    Kaczyński: "[Płatne studia] to zupełnie chory i szkodliwy pomysł, który powinien trafić do kosza". PiS stało na stanowisku, że obniżanie wieku szkolnego jest konieczne, ale tylko przy równoczesnym upowszechnieniu wychowania przedszkolnego oraz z przynajmniej kilkuletnim przygotowaniem całej bazy programowej i infrastrukturalnej szkół.

    Komorowski: Rząd PO proponował odpłatność za drugi kierunek studiów i wycofał się z tego pomysłu. "Musimy dogonić Europę, poprawić jakość nauczania, podnieść naukę z końcówek światowych rankingów, zmierzyć się ze zmianami demograficznymi, które oznaczają znacznie mniejszą liczbę studentów". Poparł rozbudowanie systemu stypendiów i zmianę finansowania studiów, co nie oznacza studiów płatnych. Zwolennik obniżenia wieku szkolnego do 5 lat.

    Napieralski: "Zwiększyłbym fundusze na stypendia. Płatne studia absolutnie nie". Popiera obniżenie wieku szkolnego do 6 lat.
    Pawlak: "Państwowe uczelnie powinny pozostać bezpłatne". Popiera obniżenie wieku obowiązku szkolnego do 6 lat.
    http://www.naszdziennik.pl/index.php?dat=20100615&typ=my&id=my12.txt

    OdpowiedzUsuń

Jeśli masz zamiar kogoś obrazić, to zrezygnuj z komentowania.